Från tvåtaktsrök – till eldrift. Nu skrivs ett nytt kapitel för Volkswagens fabrik i tyska Zwickau, och framöver är det bara bilar med eldrift som gäller.
Efter 116 års bilproduktion och sex miljoner byggda VW-bilar sedan 1990 ska Volkswagen nu ta bilfabriken Zwickau in i framtiden. Planen är att öka den årliga kapaciteten till 330 000 bilar och bygga sex av koncernens nya elbilar här.
I förra veckan rullade den sista bilmodellen med förbränningsmotor av bandet vid Zwickau, en Volkswagen Golf R Sportscombi. Fabriken öppnade redan 1904 och byggde i många år märket Horch, för att sedan ställa om till Trabant och flera Volkswagenmodeller.
– Det är en historisk dag för oss. Vi är stold över vad vi åstadkommit hittills, och samtidigt ser vi fram emot framtiden. Trenden mot elmobilitet kommer fortsätta öka takten, säger Reinhard de Vries, chef för teknologi och logistik på Volkswagen Sachsen.
Volkswagen investerar nu tolv miljarder kronor i att ställa om fabriken och personalen till elbilstillverkning. Samtliga 8 000 anställda får en särskild utbildning.
Antal byggda bilar till och med 26 juni 2020.
Biltillverkare/bilmodell | Antal bilar | Period |
Horch | 33 500 | 1904–1940 |
Audi | 11 168 | 1910–1940 |
DKW | 256 941 | 1931–1942 |
IFA | 26 908 | 1949–1955 |
P70/P240 | 38 178 | 1955–1959 |
Trabant | 3 096 099 | 1957–1991 |
Volkswagen | 6 049 207 | 1990– 2020 |
Totalt | 9 512 001 | 1904–2020 |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.