Nästa artikel
Volkswagens hårda kritik efter Ionitys prishöjning
Nyheter

Volkswagens hårda kritik efter Ionitys prishöjning

Publicerad 27 april 2020 (uppdaterad 27 april 2020)
Elbilschefen tycker laddpriserna är alldeles för höga, avslöjar hon i en intervju.

Det senaste året har inte varit någon dans på rosor för snabbladdningsnätverket Ionity, som ägs av flera stora biltillverkare och som skulle bli en utmanare till Teslas nätverk med Superchargerladdare.

Planen var att ha 400 öppna snabbladdare igång redan i år, men det blir en tuff utmaning med tanke på byggtakten hittills. Tidigare i år kom också beskedet att de låga lanseringspriserna för att ladda på Ionity nu ersätts av betydligt högre priser.

Det ordinarie priset ligger numera på 8,70 kronor per kilowattimme. Priset blir lägre om bilägaren tecknat ett särskilt abonnemang genom sitt bilmärke men det kommer oftast med en extra månadskostnad och bindningstid. Beroende på bil kan laddningen bli dyrare än att tanka en dieselbil.

De nya priserna har fått Silke Bagschik, försäljnings- och marknadschef för Volkswagens elbilar, att reagera. Hon kommer med hård kritik mot Ionitynätverkets höga priser i en intervju med tyska journalister.

– Det är jag inte nöjd med. Priserna är helt klart för höga, säger hon.

Silke Bagschik berättar att hon själv försöker övertala bilköpare om hur billigt det är att köra elbil jämfört med en bil som har förbränningsmotor. Det är inte så lätt med Ionitys priser. Men hon är å andra sidan övertygad om att priserna kommer ”normaliseras” när fler elbilar dyker upp på vägarna.

Ionitys försvar av de högre laddpriserna går ut på att i genomsnitt 90 procent av elbilsladdningen görs hemma – inte vid snabbladdare – och att laddkostnaden måste slås ut över ett års tid. Dessutom tycker Ionitys regionchef att det är orättvist att jämföra kostnaden för snabbladdning längs vägen med att ladda elbilen hemma.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-27 16:32
Jarl Karlsson

Jag tankar alltid bilen borta, aldrig hemma. Billigt nu!

#2 • Uppdaterat: 2020-04-27 18:18
Henrik M

Och alla dessa dumheter till gissningar m.m....Nej, man behöver inte som elbilsförare hålla på med smutsiga kablar och handlar....På husväggen där jag parkerar hänger en kabel, den nuddar aldrig marken. Likaså vid snabbladdarna, där sitter en kabel som är ren. Kabeln behöver man aldrig hantera, enbart handtaget på laddkabeln. Och på Tesla har du fjärröppning av laddluckan från laddkabelns handtag, så man behöver inte hantera en smutsig lucka heller.
Däremot är det ju många gånger man efter fossiltankande känt man fått bensin eller diesel på handen.....

#3 • Uppdaterat: 2020-04-27 21:15
2TT2

VW är ju delägare i Ionitys så hon är inte nöjd med deras egna produkt.

#4 • Uppdaterat: 2020-04-27 21:19
Ben39

Bäst att låta bilen själv ladda batteriet till elmotorn. Hybrider utan sladd med en mindre bensinmotor och en vass elmotor är en bränsleeffektiv , ekonomisk, teknisk välbeprövad lösning.Toyota Prius eller KIa Niro Hybrid är bra exempel på bränslesnåla mellanklass hybrider med måttliga effekter som passar de flesta Räknar inte in mildhybrider som bara tillkommit för att trycka ned bränsleförbrukningen i alltför bränsletörstiga tunga SUVAR med överdrivna effekter som bara slukar soppa .

#5 • Uppdaterat: 2020-04-27 21:34
Carl Trefalt

Elbilar, förutom Tesla, måste betala dyr el när de fyller på hos Ionity. Känns som monopol på elbilsmarknaden.

#6 • Uppdaterat: 2020-04-28 10:50
Henrik M

Carl: Hur tänkte du där? Är väl långt ifrån monopol på laddningen, öppna valfri laddkarta och se hur många aktörer det finns där ute......väldigt stor valfrihet för de som vill.

#7 • Uppdaterat: 2020-04-28 18:23
Grosser

Att bygga upp infrastruktur av den här kalibern är då rakt inte gratis. Ionity har en annan affärsmodell än Tesla att luta sig mot, men därmed inte sagt att priset är orimligt högt för "pay-and-go". Runt 5-6 kr per kWh som levereras med hög effekt är ändå rimligt att betala enligt mig. Tur man kör en snål elbil......

#8 • Uppdaterat: 2020-04-29 12:05
LeifV

Elbilar skall långsamladdas (dvs 10A eller lägre) vid bostäder och arbetsplatser -snabbladdare bör anses som rena nödladdare. Bra att ha om det skiter sig någon enstaka gång, och då gör det inte så mycket om det kostar lite extra (vilket det måste göra om de skall få till någon ekonomi, det är inte billigt att bygga/driva en laddstation och det funkar inte i längden att driva välgörenhet)

ps. 10A långsamladdning räcker till sådär 3500 mil/år -snittbilen rullar runt 1200 så den stora majoriteten av bilägare klarar sig lätt med enklaste formen av laddning, dessutom ofarligt då vanliga vägguttag lätt orkar denna nedskruvade effekt.

#9 • Uppdaterat: 2023-05-03 17:59
Gäst (ej verifierad)

När elbilsköp har blivit prisvärt, har det kommit något annat. Det förstår du inte förrän du blivit äldre, och då är du för gammal - typ.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.