Besegrade även bilar med förbränningsmotorer – slog rekordtiden från 2013.
I helgen avgjordes backtävlingen Pikes Peak Hill Climb i Colorado, USA. Det legendariska racet, vars mållinje ligger 4.302 meter över havsnivå, har blivit ett prestigefyllt tillfälle för biltillverkare att visa vad de kan åstadkomma.
I år skickade Volkswagen sin eldrivna prototyp I.D R Pikes Peak att ta sig an berget. Med franske föraren Romain Dumas bakom ratten blev sluttiden på den drygt två mil långa sträckan lite över 7 minuter och 57 sekunder. Det innebär att Sébastien Loebs rekord från 2013 i en specialbyggd Peugeot 208 finputsades med 16 sekunder.
I år skickade Volkswagen sin eldrivna prototyp I.D R Pikes Peak att ta sig an berget. Med franske föraren Romain Dumas bakom ratten blev sluttiden på den drygt två mil långa sträckan lite över 7 minuter och 57 sekunder. Det innebär att Sébastien Loebs rekord från 2013 i en specialbyggd Peugeot 208 finputsades med 16 sekunder.
I.D R Pikes Peak är fyrhjulsdriven och kraften kommer från två elektriska motorer som sammanlagt ger 680 hästkrafter och ett vridmoment på 650 Newtonmeter. Bilen väger strax under 1.100 kilo. En speciell utmaning för bilkonstruktörerna var att kompensera för bortfallet av downforce som uppstår när bilen kommer upp på hög höjd och luften blir tunnare. Bilen laddades med hjälp av glyceroldrivna generatorer vid foten av Pikes Peak.
Volkswagen genomförde backtävlingen för att uppmärksamma sin kommande, helt eldrivna bilfamilj, I.D. Med start 2020 lanseras halvkombin I.D, suven Crozz, familjebussen Buzz och flaggskeppet Vizzion.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens elbilssatsning?
Volkswagen genomförde backtävlingen för att uppmärksamma sin kommande, helt eldrivna bilfamilj, I.D. Med start 2020 lanseras halvkombin I.D, suven Crozz, familjebussen Buzz och flaggskeppet Vizzion.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens elbilssatsning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.