Volkswagens crossoveridé: I.D Crozz.
Suvcoupé-koncept med 50 mils räckvidd rensar kupén från dålig luft.
Nej, det blev inte "eGate" eller "Whisper", som några av våra fyndiga läsare föreslog efter att Volkswagen visat en förhandstitt på sin nya bil. Däremot var gissningen "ID Cross" ganska nära. Volkswagens senaste prototyp som är en del i Volkswagens framtida elbilsfamilj I.D, heter nämligen Crozz.
Konceptet som just nu visas på bilmässan i Shanghai mäter 4,6 meter på längden och Volkswagen jämställer det utrymmesmässigt med Tiguan Allspace. Plattformen som Crozz byggs på heter MEB och är speciellt framtagen för elbilar med litiumjonbatteriet infällt under golvet. Batteriets placering ger mer flexibilitet för sätena som kan skjutas framåt/bakåt eller fällas efter behag. Bilen är fyrhjulsdriven tonvikten på bakhjulen. Effekten är 306 hästkrafter. Räckvidden enligt NEDC sägs vara 50 mil och anslutet till ett snabbladdningssystem med 150 kW (likström) kan batteriet som är på 83 kWh laddas till 80 procent av sin totala kapacitet på en halvtimme.
För att hålla eventuella luftföroreningar borta finns i ventilationssystemet ett filter som fångar upp skadliga partiklar. Crozz har en digital nyckel med personliga inställningar som ställs in när man låser upp fordonet. Via digital nyckeldelning ska det också gå att kunna låsa upp bagageluckan för varubud.
Serietillverkningen av Crozz och syskonen I.D och Buzz drar igång 2020. Fem år efter lanseringen kommer de att bli helt självkörande.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen I.D Crozz?
Konceptet som just nu visas på bilmässan i Shanghai mäter 4,6 meter på längden och Volkswagen jämställer det utrymmesmässigt med Tiguan Allspace. Plattformen som Crozz byggs på heter MEB och är speciellt framtagen för elbilar med litiumjonbatteriet infällt under golvet. Batteriets placering ger mer flexibilitet för sätena som kan skjutas framåt/bakåt eller fällas efter behag. Bilen är fyrhjulsdriven tonvikten på bakhjulen. Effekten är 306 hästkrafter. Räckvidden enligt NEDC sägs vara 50 mil och anslutet till ett snabbladdningssystem med 150 kW (likström) kan batteriet som är på 83 kWh laddas till 80 procent av sin totala kapacitet på en halvtimme.
För att hålla eventuella luftföroreningar borta finns i ventilationssystemet ett filter som fångar upp skadliga partiklar. Crozz har en digital nyckel med personliga inställningar som ställs in när man låser upp fordonet. Via digital nyckeldelning ska det också gå att kunna låsa upp bagageluckan för varubud.
Serietillverkningen av Crozz och syskonen I.D och Buzz drar igång 2020. Fem år efter lanseringen kommer de att bli helt självkörande.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen I.D Crozz?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så originellt, en Crossover som heter Crozz. Bra jobbat.
Dom kanske kunde passa på och döpa om Volkswagen till Voltswagen... ;-)
"Dom kanske kunde passa på och döpa om Volkswagen till Voltswagen"
Ett helt klart mycket bättre namn.
Jag föredrar hjul med luft i än vulkat gummi på fälgarna. Man får bättre väghållning så.
Mäkinen, det är förmodligen någon missriktad hyllning till vad som gällde många lastfordon för hundra år sedan.
VW har iallafall satsat hårt på konceptbils avdelningen. Bra där
Något för små hjul, tycker jag.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.