Att ställa om en jättekoncern som Volkswagen till att bygga elbilar har inte visat sig vara helt enkelt. Koncernchefen Herbert Diess senaste huvudvärk är utvecklingen av elbilen ID 3 som enligt uppgifter i tyska medier är kantad av mjukvarubuggar.
Men nu planerar Herbert Diess att ta ett kontroversiellt steg för att förbättra koncernens anseende när det gäller miljösatsningar. Han vill anställa en aggressiv klimataktivist för att utmana ledningen och kickstarta satsningen på klimatsmartare bilar.
– Vi har så många idéer, men de tar för lång tid att implementera i vår stora organisation, så jag behöver någon som är väldigt aggressiv internt, säger han i en intervju med Financial Times.
Personen i fråga ska få direkttillgång till Herbert Diess och andra toppchefer. Målet är att Volkswagen ska ”förbli på rätt spår” när det gäller att minska utsläppen.
Hittills har dieselskandalen kostat Volkswagen omkring 320 miljarder kronor. Herbert Diess har flera gånger förklarar hur han vill använda dieselskandalen för att vända om koncernen och storsatsa på elbilar. Under de kommande åren ska Volkswagen satsa 350 miljarder kronor på att utveckla elbilar och ställa om koncernen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det var det dummaste jag hört. Nedmonteringen av europeisk bilindustri fortsätter med jättekliv.
.
Apropå arg aktivist. Greta har väl inget jobb?
Det är ju bra ! Den unga generationen har en diametralt annorlunda syn på bilar jämfört med farbröderna här på forumet. Ska bilföretagen överleva överhuvudtaget handlar det om att var agila och lyssna på framtida köpare för att anpassa produkterna. SUV och fossilkramarna lever ju inte i evighet.
Man får hoppas att det inte bara blir en "gisslan" för att knipa PR-poäng under en kort period.
Bara spel för gallerierna. Om nu VW har så svårt att UTveckla nya elbilar får de istället börja i andra ändan och AVveckla sina förbränningsbilar. Om VW menade allvar med vad Herbert säger så skulle de redan i morgon börja att fasa ut de större förbränningsmodeller ur produktion och ut från bilhallarna. Men inte ens det lär de klara av och pratet om att VW vill bli ett mer klimatsmart företag som minskar sina utsläpp är enbart tomma ord.
Tror inte att VW säljer mer för att de knyter till sig en aggressiv klimataktivist. Troligen har de drabbats av panik precis som Greta vill och kanske kan de knyta henne till sig och dra nytta av hennes expertis som de själva saknar
Svenne: Om du läste artikeln så är inte meningen med att anställa denna för att sälja mer, utan för att internt påskynda omställningen och utvecklingen.
Det var det smartaste jag hört. Utvecklingen av europeisk bilindustri fortsätter med jättekliv.
Polestar kan nog tjäna som ett bra exempel på hur man kan bryta loss kreativa människor och sätta dem i en annan konstellation, där det inte finns den gamla tunga ryggsäcken att bära på, hur man tidigare har gjort saker. Så har många tidigare gjort för att komma snabbare framåt i en omställning. Tror faktiskt det är svårt att anställa en aggressiv aktivist, även om det är en bra idé. Den personen kan inte själv bära omställningen på sina axlar.
Henrik M; Nåja jag läste nog inte artikeln så noga, men om de ska påskynda "omställningen" med en klimataktivist så kommer denne att ses som en böld i baken inom organisationen, jag skulle inte vilja ha en rabiat klimataktivist på arbetsplatsen som tjatar om klimat hela tiden. Sedan var det ironi att skriva; "dra nytta av Gretas expertis" = hon har inga kunskaper att bidra med
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.