Genom att kombinera redan existerande teknik, som spårhållningsassistent och adaptiv farthållare, har Volkswagen tagit fram en första version av ett sammanbundet system. Tekniken går under namnet Temporary Auto Pilot.
Med information från kameror, radar och ultraljudssensorer kan systemet styra, accelerera och bromsa. Temporary Auto Pilot läser av skyltar, håller avstånd till framförvarande fordon och placerar bilen mitt i körfältet.
Enligt Volkswagen kan tekniken förhindra olyckor som orsakas av distraherade förare. Man är dock noga med att poängtera att systemet inte ersätter föraren.
Inledningsvis kan systemet nyttjas vid långsam kökörning, men tekniken fungerar upp till 130 km/tim. Än så länge finns ingen information om när Temporary Auto Pilot är redo att lanseras.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens nya system?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker att det är bra även om man inte fullt ut kan - eller - ska lita på tekniken. Att VW hela tiden håller till på den yttersta edgen med teknikutveckling är inte alls konstigt så har det varit länge. Jag har läst att VW kommer att vara världens största och förmodligen bästa biltillverkare inom tre - fyra år.
| Robot-rösten | : Hej! Detta är det helt datoriserade styrsystemet från Volkswagen! Släpp händerna från ratten och luta dig tillbaka! Du kan känna dig helt trygg! Volkswagens styrsystem kan aldrig haka upp sig, haka upp sig, haka upp sig, haka upp sig, haka upp sig...
Ah detta är för att man skall kunna prata i telefon under körning. Tänk har det blivit så viktigt att prata i telefon medan man kör.
När jag hänger på mig kameran så ser jag genast omvärlden i bilder - ägnar mig åt det som fotografering handlar om, alltså.
När jag sätter mig bakom ratten så ägnar jag mig åt bilkörning. Jag gillar nämligen att köra bil. Dessutom så måste man rimligen ha fokus på trafiken. Mobilpratande är inget man gör mer än absolut nödvändigt.
Skapa gärna automatiska system som kan träda in om jag själv (eller någon annan) gör något klantigt - är ouppmärksam eller så.
Framöver kan jag tänka mig att bilköande ersätts av biltåg där alla bilar läser av omgivningen och kommunicerar med varandra och förarna därmed kan koppla av. Skulle något fallera så kan det gemnsamma nätet reda ut situationen.
VW är alltså en bit på väg. Det är bra. Man måste ta ett steg i taget.
Med tanke på att Vw har en hel del problem med bla. att just elservostyrningen havererar på flera nyare modeller vilket rätt logiskt kommer vara det som styr hela bilen i en sådant här system så skulle åtminstonde jag ha svårt att lita på en sån här VW.
Om man tycker om att köra bil så känns det avlägset att låta bilen rulla iväg i 130 kmh.
Men tekniken går snabbt framåt , fördelen är i kökörning att bilen hänger med när kön ökar och minskar hastigheten.
Jag har aktiv farthållare som fungerar ned till noll och bilen kör vidare själv om framförvarande kör iväg igen....men jag tror fortfarande att jag vill ha kontrollen.
Men som en liiiiten kommentar till "Hansson" som är orolig, detta måste vara en förträfflig inovation för Toyota eftersom flertalet av deras bilmodeller är "dödstråkiga" att köra.
Okey nu svängde det in på Toyota bara för att jag nämnde att Vw har problem med sina styrväxlar?
Ja jag nästan dör av tråkighet, dålig väghållning och dåliga prestanda när jag kör min MR2 Turbo...
Det är för upplysnings-skull bilen på min bild eftersom du förmodligen aldrig varken kört eller åkt någon sådan.
Det är den mest körglada bil jag kört hitills faktiskt men du har såklart kört nån gammal Merca med snäckstryrning som varit roligare eller nått...
Jag såg en BMW 335 köra runt Top gears egen bana för 2 mån sen...ett sätt och visa teknik förstås. VW vill givetvis också spänna sina muskler
Vad ska man med detta till? Det finns ju redan bussar och taxi...
Det är väl sånt här som sänker SAAB i sank...
http://www.youtube.com/watch?v=zlVQqBUVgsw
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.