Testchef Marianne Sterner har tillbringat två dagar i Wolfsburg för att stifta bekantskap med Volkswagens nya minsting.
– Det är en välbyggd liten bil med en tydlig Volkswagen-känsla, trots att den bara är 3,5 meter lång, säger Marianne Sterner.
Hur har utrymmet disponerats?
– Det finns plats för fyra personer och jag lyckades faktiskt trycka in min 183 centimeter långa kollega bakom mig. Bagageutrymmet är på 250 liter, det är mycket för en sådan här liten bil.
– Volkswagen har utnyttjat karossen jättefint, man blir förvånad över hur pass rymlig bilen ändå är. Och storleken gör ju att den är hemskt lättkörd.
– Up får också ett system som liknar City Safety från Volvo som standardutrustning. Den kan alltså bromsa automatiskt vid hastigheter upp till 30 km/tim. Den här bilen är tänkt som en stadsbil, och var sker kökrockarna? Jo, i stan.
Hur är den att köra?
– I stan är den rena drömmen, men den fungerar också i högre hastigheter. Jag var uppe i 170 km/tim på Autobahn, men där går gränsen. Fjädringen är också bra, den går riktigt fint på vägen och är inte så stutsig.
– Längst fram sitter en trecylindrig bensinmotor på en liter och 75 hästar. Den drar snällt och fint. Man kan lägga i femte växeln, på den femväxlade lådan, strax efter 50 km/tim. Och den drar lika fint där.
När kommer den till Sverige?
– I Europa börjar Up säljas i december, men den kommer till Sverige först framåt våren. I Tyskland blir priset ungefär 10 000 euro för den billigaste versionen. Priset i Sverige beror på utrustningsnivån och i Sverige hamnar den förmodligen lite högre. Men ska vi tippa, säg 120 000 till 125 000 kronor.
Läs hela provkörningen av Volkswagen Up i ett kommande nummer av Vi Bilägare.
Läs också: Volkswagen Up – en folka för staden
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Up?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vaddå nytt segment? Lupo var väl ändå i samma segment??
Tycker de borde döpt up till Lupo 2, de är ju otroligt lika!
" Välbyggd bil" ? Är inte andra småbilar välbyggda bilar.
Många designelement verkar ha hämtats från Aygo/C1/107.
Troligtvist har Up! bättre kvalitetskänsla, samt så börjar trillingbilarna kännas gamla. Trion från Toyota/PSA får se upp!
Varför inte göra ett microtest?
Alto, Aygo, Picanto, Smart, Up, finns det fler?
Tommy963, varför inte ta med C1 och 107 också? Trots att de är identiska från fabrik anser ju ägarna att det är skillnad, så det vore ju bra att få ett opartiskt test en gång för alla...
Fiat Panda kommer nu i en ny version och med sina 5 dörrar och mer flexibla baksäteslösning så är den mer praktisk och en tuff konkurrent. Utgående Panda-modellen var ju känd för sin höga driftsäkerhet och goda komfort och jag tror att nya Pandan kommer vara ett starkt alternativ på marknaden.
Jag väljer hellre den något rymligare och flexiblare Fiat Panda istället för VW Up.
Jag blir så trött! Att bilen går fint på femman strax över 50 innebär att Volkswagen inte gjort något åt den idiotiska utväxlingen på femman. Det innebär att även om bilen går stabilt och så upp till 170 så blir det plågsamt surrigt att köra motorväg med den, det törs jag nästan lova.
När ska någon presentera en småbil, gärna med sexväxlad låda, där utväxlingarna fungerar för landsväg!
Det värsta är nämligen att jag törs lova att de växlar som finns samtidigt ligger irriterande tätt.
Kandidat:
Den bilen du efterfrågar har vw redan släppt:
http://m.youtube.com/index?#/watch?v=AEzyAkr5IWI
Audi, Volkswagen, Skoda, Alfa-Romeo, Seat. det finns så många VAG-bilar att inte ens vår finansminister Maud kan räkna till det!
Tycker att Vw tvärtom bygger bilar med FÖR HÖG utväxling.
Åtminstone på sina "miljöbilar" drivna med Diesel.
Där har man valt att höja utväxlingen på 3:an,4:an och 5:an till den grad att bilarna blir löjligt svaga.
De måste växlas konstant och var finns då Dieselegenskaperna med ett bra vrid?
Man påstår att detta gör bilarna snålare än om de hade haft en 6 växlad låda.
Någon som har provkört Skodas Fabia med 3 Cyl Diesel? .....( ett "praktexempel" på detta som kombinerar en svag motor med hög utväxling )
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.