I februari börjar Volkswagen att leverera sin nya minsting, Up, till svenska kunder. Bilen har tre dörrar och kostar i sitt enklaste utförande 106 900 kronor.
Precis som Volkswagen tidigare flaggat för kommer bilen också med fem dörrar. På måndagen visade den tyska tillverkaren de första officiella bilderna.
Bilen är exakt lika stor som tredörrarsversionen och ser likadan ut framifrån och bakifrån. De nya bakdörrarna har dock inneburit att sidoprofilen anpassats och fönsterlinjen rätats ut.
Eftersom dimensionerna är desamma är även lastutrymmet likvärdigt. 251 liter kan lastas med baksätet uppfällt och 951 liter kan stuvas in om stolsryggarna fälls ner.
Liksom tredörrarsbilen erbjuds Volkswagen Up med fem dörrar med en trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter som utvecklar 60 eller 75 hk. Med 60 hk blir bränsleåtgången 4,2 l/100 km.
Den strikt fyrsitsiga bilen levereras som standard med Volkswagens bromsassistans som automatiskt griper in om bilen är på kollisionskurs. Systemet kallas City Emergency Braking och fungerar i hastigheter mellan 5 och 30 km/tim.
Volkswagen Up lanseras i Sverige tidigt i sommar. Räkna med ett litet prispåslag jämfört med tredörrarsbilen.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Up?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Up/Citigo/Mii är tuffa utmanare för Aygo/107/C1. Borde snart vara dags för generationsskifte för de äldsta/första "trillingbilarna".
Verkligen vettig bil för city och som andra bil!!
Av bilderna att döma är bakdörrarnas rutor endast öppningsbara i bakkant.
Morton, hur ofta öppnar man fönstren på en bil med luftkonditionering?
Väldigt sällan. Å andra sidan är AC inte standard i Move Up.
Jag förstår inte varför man ska välja en Up framför nya Fiat Panda.
Nya Fiat Panda är 5 dörrars redan från början, med en modernare och kaxigare yttre och framförallt inre stil som utvecklar fiffigheten och flexibiliteten från ur-pandan. Up erbjuder inget nytt, det är ju bara gamla VW Fox / Seat Arosa i en någorlunda ny form och där Fox / Arosa inte fanns som femdörrars.
Raphael: Bara en detalj visserligen men Arosas tvillingmodell var väl såvitt jag minns Lupo. Lite senare kom Fox så man kan säkert säga att Up härstammar från båda dessa modeller. Jag kan nog delvis hålla med i din kritik för det enda riktigt nya i denna storleksklass är väl "automat-bromsen". Men flera versioner är ju aviserade så det är nog längre fram vi kan se lite nyskapande i en bil i denna storleksklass.
Stämmer bra det, Lupo är föregångare till Up och systerbil till Arosa. När konceptbilen "Up" presenterades trodde många motorjournalister att den färdiga produktionsbilen skulle få det nygamla namet Lupo.
VW Fox är ju egentligen en helt annan historia, en modell som togs fram i flera karossvarianter av VW Brazil för den sydamerikanska marknaden, och som fortfarande säljs där. Att 3-dörrars Fox överhuvudtaget kom till Europa var ju att VW tyckte sig behöva en billig instegsmodell här.
Det är en liten bil med utrustning av en större. Autobroms, Navigation, färddator, parkeringssensorer mm för 130.000:-
Som oftast så är det just tillvalen som gör bilen...
Varför inte en sådan istället? ;) http://www.vibilagare.se/nyheter/osannolik-dodsolycka-blir-rattsfall-29628
Frugans Avensis har börjat läcka igen. Denna gång hade vi ingen lämplig demobil att plocka motor ifrån men Kjell Askling bil i Motala hade. Den ska redan vara påväg ner. Toyotas servicenät slår det mesta men så har ju de ju Sveriges nöjdaste verkstadskunder.
MVH Uno Lööv
unoloov@toyotahassleholm.se
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.