Nästa artikel
Volkswagen tappar i Europa
Nyheter

Volkswagen tappar i Europa

Publicerad 7 december 2015 (uppdaterad 7 december 2015)
Efterfrågan på nya Volkswagenbilar har minskat i USA, Tyskland och Storbritannien.
I Sverige går det fortfarande bra, men globalt börjar siffrorna dala för biljätten.
Nu börjar utsläppsskandalen visa sig i försäljningssiffrorna för Volkswagen. Det är på viktiga marknader som Tyskland och England som koncernen har tappat stora andelar av nybilsförsäljningen under november månad. Enligt Svenska Dagbladet tappar man en femtedel av nybilsförsäljningen i Storbritannien. På hemmamarknaden Tyskland backade Volkswagen två procent och i USA, där det även råder säljstopp på vissa dieselbilar till följd av fusket, har försäljningen rasat med 25 procent.

I Sverige går det däremot fortsatt bra. Märket Volkswagen ökade i november sina nyregistreringar med drygt 21 procent, jämfört med samma tid förra året. Skoda och Seat ökade sin nyregistrering med 30, respektive 40 procent. För Audi är läget däremot lite sämre i Sverige: 10 procent färre bilar registrerades i år jämfört med november 2014.

Det var i mitten av september som nyheten briserade att Volkswagen manipulerat utsläppssifrror gällande kväveoxider i över elva miljoner fordon världen över. Senare kom det även fram att koncernen redovisat felaktiga koldioxid- och förbrukningssiffror i 800 000 av sina bilar. 
 
Diskutera: Tror du att svenska kunder kommer att ha fortsatt förtroende för Volkswagen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-07 10:45
StefanH STHLM

TDI = Tampered Diesel Installation

Apropå Audi´s aktuella TV-reklam borde det väl snart komma en fejk-reklam på samma tema:
You see this (bild på miljöbilsdekal), but Ýou smell this (bild på fet ful diesel rök ur avgasröret).

#2 • Uppdaterat: 2015-12-07 11:55
Leif R

Trots denna ofattbara gärning med utsläppen får man hoppas att Volkswagen återfår sina "normala" försäljningssiffror . Volkswagen är trots allt ett föregångsmärke och därtill kvalitetsmedvetna! För Tyskland och därmed hela EU vore det en gemensam katastrof om denna nedåtgående trend skulle fortsätta!

#3 • Uppdaterat: 2015-12-07 12:11
PREVIA

Slutsatsen måste vara att vissa Svenskar tycker om att bli lurade då fuskmärket ökade sin försäljning stort trotts alla skandaler. Minskningen av sålda bilar på marknader där bilköpare inte vill bli lurade är större än siffrorna här visar då andra bilmärken ökat sin försäljning under tiden vilket även fuskmärket borde ha gjort om man inte tagit en genväg med utsläppen och bränsleförbrukningen.
VW kanske borde öka sitt fusk i Sverige då varken bilköpare eller myndigheter här verkar reagera på fusket med uppgivna utsläppsresultat. Kan även vara så att VAG köpare numera är så vana att bli lurade så att man inte reagerar av att än en gång bli uppskörtad.

#4 • Uppdaterat: 2015-12-07 13:38
1storstark

Jag kan inte låta bli att tänka på ett visst politiskt parti, (med samma ursprung) som också går framåt trots skandaler.

#5 • Uppdaterat: 2015-12-07 13:58
daem0n

Det intressant att se och jämföra försäljningssiffrorna lite senare när fler biltillverkarna (och inte bara VW) kommer att anklagas med liknande fusk.

Svensk bilköpare kan hata eller ha sympati till VW men detta spelar ingen roll egentligen. Just nu det (VW skandalen) är bara "teaser" och politiker jobbar hård att förberedda "nya problemet" med andra fuskare medan "problemlösning" är förberedd redan längre längre sedan: att förbjuda diesel.

#6 • Uppdaterat: 2015-12-07 14:21
ffodil

daem0n
Vad jag kan se är det väl inget som tyder på att fler tillverkare blir anklagade för fusk, el. har du andra uppgifter?
Förbereder sig på att förbjuda diesel, varför skulle man göra det? Har inte sett nåt som tyder på det.

#7 • Uppdaterat: 2015-12-07 14:41
daem0n

ffodil, precis! Inte alla kan se detta! Nästan omedelbart efter annonsering av VW fusk några artiklar "tipsade" att "vi har lite problemet med diesel och dem andra biltillverkarna" i Europa, googla gärna ;-)

Här jag kan bara ge lokala fräscha länkarna:
http://www.vibilagare.se/test/langtest/langtest-diskad-som-miljobil

#8 • Uppdaterat: 2015-12-07 15:10
ffodil

daem0n
Jo, sådana artiklar har jag klart läst men säger ingenting, mer än att kanske vi bilägares testförare kanske är lite tunga i foten.
Visst ligger det nära till hands att andra tillverkare har fuskat, dock har dom tester jag läst hittills på andra tillverkare inte visat nåt fusk.
Att man skulle ha nån som helst planer på att förbjuda diesel har jag heller inte sett, då måste man ju förbjuda bensin också.

#9 • Uppdaterat: 2015-12-07 15:12
StefanH STHLM

T o m en europeisk etisk fond anade oråd en lång tid innan avslöjandet och tog bort dem från köp-listan.
"Vi var väldigt förvånade när Volkswagen som aldrig spenderat särskilt mycket pengar på miljöfrågor på två år nådde samma standard som de andra biltillverkarna, som har lagt 10–15 års ansträngningar på utsläppsminskningar. Det kändes bisarrt att de klarat det, säger Léa Dunand-Chatellet till DN."

Så, jo visst kan det vara så att de är de enda som medvetet har bedrägligt fuskat/manipulerat.

De andra har mer glidit på vad som är tillåtet vid labmätningar. Plocka bort backspeglar osv.

http://www.dn.se/ekonomi/etisk-fond-vande-volkswagen-ryggen/

#a • Uppdaterat: 2015-12-07 15:29
EnannanRobban

Att VW´s registreringssiffror fortfarande är höga beror just nu på att det är långa leveranstider på bilarna och detta är registreringsstatistik, inte försäljningsstatistik!
Vi kan ju vänta till en bit in på nästa år innan vi möjligen kommer se några effekter av detta då det ofta är både 4 och 6 månaders leveranstid från VW-koncernen.

Sedan få vi hålla isär begreppen när det gäller skandalen = NOx som varierar beroende på testförfarande och förbrukning/CO2 som alla tillverkare har låga testvärden enligt EU-körcykeln då denna inte avspeglar något som har med bilkörning att göra. Där handlar det mer om att suboptimera bilen att fungera så snålt som möjligt enligt testförfarandet.
Den som skäller på en biltillverkare att "bilen drar mer än de lovade" får nog tyvärr skylla på EU-körcykeln, inte på biltillverkarna

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.