Först ut med tekniken blir Volkswagens nya fyrcylindriga bensinmotor på 1,4 liter. När TSI-motorn är lågt belastad kan hälften av cylindrarna temporärt stängas av.
Via en sensor i gaspedalen övervakas förarens beteende på vägen och så snart pedalen trampas tillräckligt hårt aktiveras samtliga cylindrar. Tekniken är mest effektiv vid jämn fart och enligt Volkswagen ska varken komfort eller körstil påverkas.
Med en jämn hastighet på 50 km/tim på treans eller fyrans växel kapas bränsleförbrukningen med 0,1 liter/mil. Och i den europeiska körcykeln räknar Volkswagen med att reducera åtgången med 0,04 liter/mil, eller 0,06 liter/mil om cylinderavstängningen kombineras med stopp/start.
Tekniken aktiveras när motorn arbetar mellan 1 400 och 4 000 varv per minut, med ett vridmoment mellan 25 och 75 newtonmeter.
Den nya 1,4-litersmotorn kommer bland annat att finnas tillgänglig för modellerna Golf, Tiguan och Jetta.
Diskutera: Vad tycker du om cylinderavstängning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En gammal teknik som har funnits länge. Amerikanska tillverkare, bl a Chrysler, har ju kört med den för 8:or. Alfa Romeo hade tekniken på den 6 cylindriga motorn i Alfa 6 i början av 80-talet.
Enda nyheten här är väl att VW försöker sig på att göra detta med en fyrcylindrig motor.
Hur gör man med ventilerna, kommer de vara stängda hela tiden eller struntar man bara i att spruta in bränsle?
Bränslebesparingen är ju väldigt måttlig...kommer denna teknik att kosta extra så är det nog knappt lönt att kosta på. Vore bättre att göra som Volvo gå tillbaka till enklare motorteknik med två ventiler per cylinder och vässa motorstyrningen för att få ner förbrukningen!
"göra som Volvo"? Nya 1,6 liters dieseln de använder, som har lämnat 4 ventiler till förmån för 2 ventiler pga lägre friktion, görs av PSA gruppen (Peugeot-Citroën). Så det är väl "göra som Peugeot" då tycker jag... :)
Det finns säkert en anledning till varför denna teknik kommit och gått.
Cadillac hade ju sin 8-6-4 i endast 1 år (!) 1981.
Så länge resten av motorn fortfarande snurrar är friktionsförlusterna de samma. Vad som skulle behövas är en koppling som delar/kopplar de olika delarna av en motor.
Vi vet nog vem det är "gubbe med hatt"! ;-)
Det dom hultarn tycker om att dela på motorn för att få ner friktionsförlusterna är väl inte så tokigt. men det är ju ungefär som att ha två motorer.
Jag tror nog att Per Gillbrands motor med variabel kompression vore ännu bättre.
Visserligen har den konstant friktion, men den anpassar effekten helt efter behovet och därmed minskar ju även bränsleförbrukningen..
Heter MDS hos Chrysler.
En god idé, Amerikanerna har som sagt haft detta sedan länge.
Frågan är dock om de bränsleekonomiska fördelarna uppväger den större risken för problem, då teknik- och elektroniknivån ökar.
Jag utgår från att VW kommer övervaka detta med hjälp av någon sorts dator (en sensor i gaspedalen tyder på detta). Och vi vet ju alla hur tillförlitliga dessa datamaskiner i bilarna är.
Som sagt...gammal ide i modern fattning men jag begriper inte vitsen om bränslebesparingen är försumbar som i detta fallet.
Skall vi verkligen sitta och ropa HURRAAAAA för varje så kallad förbättring när skillnaden för plånboken knappast kommer att märkas på ett positivt vis?
Tvärtom så kostar all denna teknik pengar och det är alltid kunden som får betala för detta någonstans.
När jag jämför min nya Clio med den "effektiva" 1.2T motorn så kan jag bara konstantera att en Passat ifrån -85 med ungefär samma vikt och med 10 hk mindre gick ungefär lika bra men drog en dl mindre per mil!
Att man då mer än två decennier senare har tryckt in en massa elektronik har i alla fall inte gynnat våra plånböcker då det gäller bränsledropparna!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.