Volkswagen gjorde en rusning när det gäller elbilar under hösten. Den nya modellen ID 3 började levereras trots att den inte var färdigutvecklad för att koncernen skulle komma undan EU:s utsläppsböter och på den svenska marknaden blev modellen den mest registrerade av alla bilar i december.
Nu avslöjar Greenpeace att nästan var fjärde exemplar av ID 3, 24 procent, i själva verket registrerades på Volkswagen. Bilarna var alltså inte sålda och miljöorganisationen kallar Volkswagen för ”sin egen bästa kund”.
Det är ingen hemlighet att biltillverkarna registrerar bilar på sig själva – det kan till exempel handla om demobilar som ska visas upp hos återförsäljarna. Men det som är uppseendeväckande i det här fallet, enligt Greenpeace, är den stora omfattningen.
Det är ingen hemlighet att biltillverkarna registrerar bilar på sig själva
Tidigare i år kunde Volkswagen meddela att koncernen bara missade EU:s gränsvärde för koldioxidutsläpp med ett halvt gram. Anledningen var den snabba utrullningen av laddhybrider och elbilar.
Men enligt Greenpeace siffror var i snitt var femte el- eller hybridbil i Europa registrerad på Volkswagen eller någon av återförsäljarna.
– Istället för att trixa med koldioxidutsläppen genom egenregistreringar borde Volkswagen snabbt sluta med den miljöförstörande verksamheten att bygga diesel- och bensinbilar, säger miljöorganisationens trafikexpert Benjamin Stephan.
Volkswagen uppger i en kommentar till Der Spiegel att koncernen inte vill kommentera specifika siffror, men vill betona att elbilarna inte är någon tillfällig lösning utan är här för att stanna. Volkswagen konverterar just nu sin egen interna bilflotta till eldrift vilket driver upp egenregistreringarna och dessutom ska de nya elbilsmodellerna finnas hos alla återförsäljare för demonstration.
Läs också: Volkswagen klarar utsläppsmålen – men inte koncernen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.