De stora biltillverkarna har ansträngt sig in i det sista för att klara EU:s utsläppsmål. I snitt ska nya modeller inte släppa ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer – ett mål som vissa tillverkare hade lättare att nå än andra.
För Volkswagens del var läget osäkert. Elbilen ID 3 började levereras senare än förväntat och därför fick Volkswagen hålla liv i gamla e-Golf längre än planerat. Men till slut landade utsläppen på 92 gram per kilometer vilket är under Volkswagens gränsvärde på 97 g/km.
Det gjordes tack vare en ”leveransrusning” av ID 3 under årets sista månader, något Volkswagen också fått kritik för eftersom flera av bilens finesser inte fanns med vid leveransen.
Genom att betala andra biltillverkare med lägre utsläpp kan Volkswagen sänka sina utsläpp på papperet
Koncernen strax över gränsen
Volkswagen har också haft hjälp av en så kallad utsläppspool. Genom att betala andra biltillverkare med lägre utsläpp kan Volkswagen sänka sina utsläpp på papperet. VW bildade en utsläppspool med kinesiska SAIC och utökade den senare med flera andra elbilstillverkare.
Utsläppssiffran på 92 g/km var 22 procent lägre än för 2019 då den låg på 119 g/km. Förra året ökade leveranserna av laddbara bilar (elbilar och laddhybrider) med 158 procent och helt eldrivna bilar med 197 procent.
Men de här siffrorna gäller Volkswagens personbilar. Tittar vi på VW-koncernen som helhet klarar den inte riktigt kraven – utsläppen minskade visserligen med 20 procent jämfört med 2019 men ligger ändå 0,5 g/km över gränsvärdet. Siffrorna är dock än så länge preliminära och kan ändras.
Volkswagen har tagit höjd för att eventuellt missa utsläppsmålen på koncernnivå och eventuella böter ska därmed inte påverka det ekonomiska resultatet. Det finns redan en särskild ”bötesfond” förberedd.
Läs också: Volkswagens nya plan för att slippa utsläppsböter
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.