Den som vill växla manuellt får allt färre nya modeller att välja på. En granskning som Vi Bilägare gjort visar att hela åtta av tio nya bilar som säljs i Sverige har automatlåda.
– Trenden är tydlig att det sker ett skifte mot automatväxlade fordon, sa Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Bil Sweden.
Nu uppger Volkswagen att den manuella växellådan på sikt ska fasas ut helt. Första modellen ut att enbart erbjudas utan kopplingspedal blir tredje generationen Tiguan som kommer 2023. Även nästa upplaga av Passat får automatlåda som standard.
2030 bör märket inte ha någon modell kvar med manuell låda, uppger tyska Auto Motor und Sport.
Hakar på Mercedes
Att den manuella lådan fasas ut är inte så konstigt – det beror till viss del på att Volkswagen säljer fler och fler laddbara bilar där automatlåda är standard. Men skiftet påbörjades även innan omställningen till elbilar tog fart på allvar. Allt fler bilköpare vill ha automatlåda, särskilt när de blivit betydligt effektivare än förr.
På den tyska marknaden säljs totalt 5 838 olika modellversioner varav 1 870 har manuell låda, vilket motsvarar 32 procent. Hos Volkswagen är den siffran 40 procent. På den svenska marknaden har storsäljarna Passat och Tiguan automatlåda som standard redan i dag.
Även Mercedes har uppgett att de manuella lådorna ska fasas ut, men det är en större utmaning för Volkswagen som säljer billigare och mindre modeller där manuell låda fortfarande är efterfrågat.
Går att kombinera
Även om automatlåda har blivit standard i nya elbilar och hybridbilar är det inte omöjligt att kombinera de båda teknikerna.
Kia ska till exempel hålla liv i den manuella lådan i ytterligare några år genom att lansera en ny typ av manuell låda för mildhybridbilar, och kinesiska märket Byd har tagit fram en manuell låda för elbilar som kan användas av körskolor.
Den övergripande trenden är dock att laddbara bilar kommer vara automatväxlade framöver.
– Elmotorn har mycket bredare varvtalsspann än förbränningsmotorn och i de flesta fall räcker det med bara en växel, max två, för att flytta de mest använda operationspunkterna till det höga verkningsgradsområdet, sa elbilsforskaren Fran Marquez i en intervju med Vi Bilägare.
Flera av Volkswagens modeller har automatlåda som standard redan i dag på den svenska marknaden: ID.3, ID.4, Passat, Tiguan, Touareg, Touran och Sharan.
Vissa modeller erbjuder fortfarande manuell låda (procentsiffran anger hur många svenska köpare som väljer manuell låda): T-Cross (60%), T-Roc (25%), Golf (25%) och Arteon (0%).
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (28)
- 30 augusti 2021 Alla automatlådor får kritik…
- 29 augusti 2021 Har man börjat köra automat…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.