Volkswagen Group meddelar nu att koncernen investerar 51,6 miljarder Euro under de fem närmsta åren. Det motsvarar nästan 500 miljarder kronor.
– Vi arbetar systematiskt mot målen av vår strategi till 2018 för att ytterligare öka vår lönsamhet och göra Volkswagen till världens mest framtidssäkra bilkoncern, säger koncernchefen Martin Winterkorn i ett uttalande.
Miljardsatsningen är en del av Volkswagen strävan mot att bli världens största biltillverkare, före Toyota. Målet är att öka antalet sålda bilar från fjolårets 6,3 miljoner till 10 miljoner senast 2018.
Risk för växtvärk?
Investeringen gäller i första hand upprustning av nuvarande fabriker. Nästa år står också en ny fabrik klar i USA och ytterligare två i Kina finns på ritbordet.
Därtill ska över hundra miljarder kronor satsas på produktutveckling av nya modeller och motorer, med särskilt fokus på hybrid- och elbilar. Koncernen ska satsa på fler modeller i nya segment.
I dag är Toyota världens största biltillverkare med 7,8 miljoner sålda bilar förra året.
Under det senaste året har den japanska tillverkaren dock uppmärksammats på grund av flera stora återkallelser. I en kommentar har Akio Toyoda, företagets vd, uttryckt att problemen beror på att Toyota vuxit sig för stort på alltför kort tid.
Diskutera: Hur ser du på framtiden för bilkoncernen Volkswagen Group?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ska de slå Toyota så får de allt se till att den riktiga kvaliteten också blir bättre än Toyotas, vilket lär bli svårt. VW:s motorer är inte helt pålitliga, bensinarna är känsliga och en mängd andra fel finns också. Min vän fick byta vattenpump på sin gaspassat, modell 2010 efter 1500 mil. Kvalitet? Undrar om de nya AC-kompressorerna är bättre än de gamla som pajar ofta, vilket det står att läsa om i Vi Bilägare? De ville inte svara på det från VW:s sida...
Bättre än Toyota kommer VW aldrig att bli
Men å andra sidan har väl inte Toyotas kvalitet heller legat på topp senaste tiden, eller hur?
Detta kan vara en farlig utveckling. Hur stora skall Tyskarna tillåtas att bli innan omvärlden behöver gripa in. Det är en svår och stor frågeställning. Helt uppenbart är att Tyskarna försöker tillskansa sig medel för att i förlängningen rusta upp. Vi vet ju alla hur det gick förra gången. Jag hoppas att vi lärt oss av historien och motar Olle i grind denna gång. Jag är kluven huruvida köp av bilar från VW-gruppen är moraliskt försvarbart eller ej. Oavsett behöver varje potentiell kund ta sig en rejäl funderare.
Om VW blir störst i världen bestämmer inte VW, folket bestämmer det. Bygger dom bilar som alla vill ha och har en service anda som folk gillar och priser som är acceptabla på bilar och service så visst kan dom bli störst men dom är långt ifrån det målet.
Ja jag kör VW idag och är ganska nöjd men bäst i världen tvivlar jag på i nuläget.
Hur står det till Gösta_L? Nu verkar det faktiskt som om du hade otur när du tänkte.
Ska VW bli en på lla sätt bra bil så får de allt jobba lite. Men de sur ju mer bil ut redan nu än de plastiga Toyotorna som ser ut som en leksak för japanska småbarn. Värst är väl IQ, en liten stötig, bullrig, slö trång sak som fungerar skit men kostar och dricker som en stor bil...
Gösta, det var det dummaste du någonsin skrivit. Är du omedveten om Europas utveckling de senaste 60 åren?
Okej, nu lugnar vi ned oss och tänker på tonen så slipper jag ta bort fler inlägg. Vad tycker ni om Volkswagens miljardinvestering?
Fredrik Diits Vikström, webbredaktör
Hmm...ganska konstigt inlägg av Gösta L. Gösta är du medveten om att det finns två länder med vardera 6-7000 kärnvapen, USA-Ryssland som aldrig skulle tillåta Tyskland att börja rusta upp militärt! Att slå någon av ovan nämnda nationer i ett krig kommer ju inte att hända. Det finns ingen som helst möjlighet för någon annan nation idag att bekosta upprustning på den skalan som krävs. Givetvis ska VW ha som målsättning att bli störst om de anser sig ha något värde av det.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.