Nästa artikel
Volkswagen sänker säljmålet
Nyheter

Volkswagen sänker säljmålet

Publicerad 5 oktober 2012 (uppdaterad 8 oktober 2012)
Eftersom den europeiska bilmarknaden går trögt har Volkswagen nu valt att sänka sina säljmål för året med 140 000 bilar.

Volkswagen säljer fler bilar i världen i år än förra året, trots att den europeiska marknaden helhet har gått sämre. Den tyska biltillverkaren sålde 8,36 miljoner bilar i förra året och siktar på att nå upp till tiomiljonerstrecket till 2018.

De låga försäljningssiffrorna i Europa gör dock att Volkswagen måste sänka årets försäljningsmålsättning med ungefär 140 000 bilar i västra Europa. Volkswagen har även sänkt sina produktionsmål från 9,7 miljoner bilar till 9,4 miljoner bilar, delvis på grund av att man inte väntar sig att den europeiska bilförsäljningen ska hämta sig inom de närmaste två åren.

Om man räknar bort Tyskland har Volkswagen sålt 1,25 miljoner bilar i Västeuropa hittills i år, vilket är en minskning med 5,8 procent jämfört med samma tid förra året. I Tyskland ser det dock betydligt bättre ut. Där har Volkswagen sålt 792 300 bilar hittills i år, vilket är en ökning med 4,1 procent.

Diskutera: Hur ser du på att Volkswagen sänker sina säljmål?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-05 20:34
KaptenOberkommando

140 000 bilar för en enda tillverkare - då inser nog de flesta att krisen är svår. Man väntar sig dessutom inte att den europeiska bilförsäljningen ska hämta sig inom de närmaste två åren. Min gissning: Den hämtar sig nog fasen aldrig helt.

Skål!

#2 • Uppdaterat: 2012-10-05 20:39
KaptenOberkommando

Herregud, Shogun igen ... Jaha, den japanska staten har subventionerat försäljningen ... Shogun, ringer någon klocka? Att försäljningen går bättre nu när effekterna av tsunamin har klingat av ... Shogun, ringer någon klocka? Antagligen inte i ditt fall.

Skål till de flesta (men givetvis inte till Shogun)!

#3 • Uppdaterat: 2012-10-05 20:41
Peter E

Shogun? *Hehe.....*?

Är det bra att krisen i Västeuropa tydligen är så djup?
Vad är det som får dig att tycka det är bra?
Eller är det din eviga kamp för att Toyota ska dominera som gör sig hörd här?

Du verkar av någon anledning tycka det är bra om det går bra för Japan men dåligt för länder i Europa?

Bor inte du på fel plats då?

#4 • Uppdaterat: 2012-10-05 20:51
rac

Krisen i Europa är naturligtvis inte bra. Men vem ska vi ge skulden för den Peter??? Tror inte den är Toyotas eller japans fel!

#5 • Uppdaterat: 2012-10-05 20:57
KaptenOberkommando

Men krisen är så allvarlig nu att man borde kunna anklaga folk som inte stöder den europeiska bilindustrin för förrädare. Det skulle till och med vara straffbart att inte köpa en europeisk bil som läget är nu. (Visst, jag - som sann högerväljare - låter säkert som någon gammal stalinist, men det skiter jag i.) Folket på gatan inser inte hur allvarlig situationen är.

#6 • Uppdaterat: 2012-10-05 21:26
McTar

Japan har dubbelt så mycket i kostnader som intäkter. Den låga räntan på 0 til 0,1% räddar än så länge ekonomin. Man kan påstå att det är en konstgjord andning av produktion i landet.

http://mobil.svd.se/c.jsp?cid=25651571&item=http%3A%2F%2Fwww.svd.se%2F%3Fservice%3Dmobile%26articleId%3d7519328

#7 • Uppdaterat: 2012-10-05 21:46
rac

ja det kan ju inte jag veta om vi är eniga eller inte!
Men min bild är att det där såldes en mängd varor som inte höll västerländsk standard. Ungefär detsamma skulle det bli här om vi tog bort kvalitetsvarorna som säljs till överkomliga priser från asien i våra butiker. Men visst tycker du en Lada är bättre än din älskade folkvagn så finns det ju att köpa.

#8 • Uppdaterat: 2012-10-05 22:09
Peter E

Vad har dina japanska vänner för mål då Shogun?
Att bli minst? Att bli 2.a?
De vill ju naturligtvis vara störst....men den japanska *blygsamheten* förhindrar ju att det sägs men likafullt är det deras mål.
Då är det väl mer rakt på sak att uttala målet såsom VW gör än att smyga med det.

#9 • Uppdaterat: 2012-10-05 22:19
KaptenOberkommando

Men för in i h-elvete, Shogun, hur dum är du? Du skriver din skit som att "har man bra produkter så säljer man bilar ändå ...". Hur f-n menar du att Volkswagen skall kunna upprätthålla försäljningssiffrorna när den viktigaste marknaden för Volkswagen - Europa - ligger på en ekonomisk risknivå nära den som rådde i början 1930-talet? Kan du läsa i artikeln? Vad står det där? "De låga försäljningssiffrorna i Europa gör dock att Volkswagen måste sänka årets försäljningsmålsättning med ungefär 140 000 bilar i västra Europa. Volkswagen har även sänkt sina produktionsmål från 9,7 miljoner bilar till 9,4 miljoner bilar, delvis på grund av att man inte väntar sig att den europeiska bilförsäljningen ska hämta sig inom de närmaste två åren. Om man räknar bort Tyskland har Volkswagen sålt 1,25 miljoner bilar i Västeuropa hittills i år, vilket är en minskning med 5,8 procent jämfört med samma tid förra året. I Tyskland ser det dock betydligt bättre ut. Där har Volkswagen sålt 792 300 bilar hittills i år, vilket är en ökning med 4,1 procent."
Om du begriper något om ekonomi borde du fatta att utvecklingen i Europa sätter käppar i hjulen för industrin. Alla siffrorna i artikeln gäller Europa. Och du sitter ta mig fan och skrattar. Sedan hyllar du ditt Toyota, som med hjälp av den japanska staten och återhämtningen efter tsunamin kan uppvisa fina siffror. Du är bara för ynklig. Och begriper du inte att allt detta gäller både dig och mig, våra familjer, våra barn och barnbarn, vår framtid här i Europa? Nu har du gått över gränsen en gång för många.

#a • Uppdaterat: 2012-10-05 22:19
rac

Och trots den krisen kapten beskriver så ökar Hyundai sin försäljning med 19% i Europa!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.