Nu är det dags för medelåldersuppdatering av Volkswagen Passat och Erik Wedberg är på plats vid premiäravtäckningen i Hamburg. Vad är nytt?
Hej Erik, nu när du står bredvid nya Passat kan du väl berätta vad som är nytt.
– Det går fort! Det är nämligen inte så mycket nytt. Utseendemässigt är det svårt att se nyheterna. Om man tittar noga ser man att stötfångarna fram och bak har fått lite ny design och baktill ser man att bakljusen har samma form men nya LED-signaturer. Passaten får nu tre tydliga L-former i vardera bakljus.
Finns det inga tekniska nyheter?
– Jodå, mest intressant är laddhybriden som många har väntat på. Passat GTE har ju inte gått att köpa sedan en tid tillbaka i väntan på uppdateringen och enligt Volkswagen Sverige har man ett antal tusen beställningar som ligger och väntar. Uppdaterade Passat GTE har samma totala systemeffekt som tidigare, 218 hk, men batteripaketet växer från 9,9 till 13,0 kWh och det gör att den elektriska räckvidden ökar till 55 km i WLTP-körcykeln. Det kan översättas till 70 km NEDC. Gamla Passat GTE kom upp till 50 km NEDC på el. Visst är det en förbättring, men inte så stor som jag hade hoppats på.
Något mer nytt?
– Det blir en hel del detaljförändringar i motorutbudet och mest intressant är de nya motorerna 1,5 TSI Evo och 2,0 TDI Evo. Dessutom får Passaten ett antal nya tekniksystem och blir faktiskt den mest självkörande VW-bilen. Den sägs vara ännu lite mer autonom än Touareg.
Högre priser?
– Priserna avslöjas tyvärr inte än på ett tag och lanseringen i Sverige blir först framåt sensommaren.
Läs mer om nya Passat i Vi Bilägare 03/2019 som kommer ut den 19 februari. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat?
– Det går fort! Det är nämligen inte så mycket nytt. Utseendemässigt är det svårt att se nyheterna. Om man tittar noga ser man att stötfångarna fram och bak har fått lite ny design och baktill ser man att bakljusen har samma form men nya LED-signaturer. Passaten får nu tre tydliga L-former i vardera bakljus.
Finns det inga tekniska nyheter?
– Jodå, mest intressant är laddhybriden som många har väntat på. Passat GTE har ju inte gått att köpa sedan en tid tillbaka i väntan på uppdateringen och enligt Volkswagen Sverige har man ett antal tusen beställningar som ligger och väntar. Uppdaterade Passat GTE har samma totala systemeffekt som tidigare, 218 hk, men batteripaketet växer från 9,9 till 13,0 kWh och det gör att den elektriska räckvidden ökar till 55 km i WLTP-körcykeln. Det kan översättas till 70 km NEDC. Gamla Passat GTE kom upp till 50 km NEDC på el. Visst är det en förbättring, men inte så stor som jag hade hoppats på.
Något mer nytt?
– Det blir en hel del detaljförändringar i motorutbudet och mest intressant är de nya motorerna 1,5 TSI Evo och 2,0 TDI Evo. Dessutom får Passaten ett antal nya tekniksystem och blir faktiskt den mest självkörande VW-bilen. Den sägs vara ännu lite mer autonom än Touareg.
Högre priser?
– Priserna avslöjas tyvärr inte än på ett tag och lanseringen i Sverige blir först framåt sensommaren.
Läs mer om nya Passat i Vi Bilägare 03/2019 som kommer ut den 19 februari. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Volvo v60 är så mycket snyggare. Om den är bättre har jag dock ingen aning om.
Humor med facelift från en firma där alla bilar ser lika dana ut :)
Jag tror att utseendet är "good enough" för den flesta. Är det här marknadens bästa laddhybrid nu?
Jag tror att marknadens bästa laddhybrid är McLaren P1 eller möjligen Porsche 919.
Med det vill jag väl mest säga att alla bilar är kompromisser. Jag tror att Passat GTE fortfarande har för hög prislapp (för mig).
1,5 tsi med cylinderavstängning bör vara riktigt intressant i denna laddhybrid.
Bensinmotorn bör ju rimligen gå en del på lägre effekt med två cylindrar avstängda i hybridläget.
Njae, både Porsche 918 och p1 har rätt begränsad räckvidd, lägg till dåligt bagageutrymme och högt pris så skulle de nog kommit sist i ViBs test.
Men priset på en gte skulle ju kunna sätta käppar i hjulet jmf. tex optiman.
Tycker att utseendet i nosen blev lite snyggare och rundare, än den tidigare som var ganska rak och stram.
GTE får inte 1,5 TSi med cylinderavstängning utan den gamla 1,4 TSi vilket kanske är en miss när de ändå behövde göra om alla typningar mot WLTP.
Är Passat GTE den bästa laddhybriden nu? Nä, fortfarande är räckvidden på el lite för kort, Optima är fortfarande längre trots att den funnits ett tag nu. Håller även med LM att den är för dyr, men eftersom den säljer så pass bra som den gör så finns ju ingen anledning för VW att sänka priset.
Vaddå nya 1,5? Jag har haft den med cylinderavstängning (förvisso i form av 1,4) i min flera år gamla Seat. Vad är nytt?
Robban
Gamla 1,4? Vilken menar du? Den förra hade ju cylinderavstängning.
Hm, Undrar hur länge den där front-"läppen" sitter kvar över snövallarna här i byn...
Enmannarobban
Har inte Optiman en räckvidd på 62km enligt NEDC?
Passaten är ju annars bra mycket piggare med en bättre bensinmotor. Föredrar även interiören framför Optimans. Förmodligen trevligare att köra överlag, har dock aldrig kört Optiman.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.