Biltillverkarna ställs just nu inför ett svårt val när det gäller att utveckla infotainmentsystem. Å ena sidan kan tillverkarna ta fram helt egna system och behålla all viktig data som samlas in om bilägarna och bilkörningen för sig själva. Det kostar enorma belopp och utvecklingen är beroende av att tillverkaren kan locka duktiga mjukvaruingenjörer.
Å andra sidan går det att använda grundteknik för själva operativsystemet från Google, som exempelvis Volvo och Polestar gjort. Då behöver inte tillverkarna utveckla någon egen appbutik, men får å andra sidan finna sig i den datainsamling som Google gör om bilägarna.
VW-koncernen har bestämt sig för att utveckla en helt egen appbutik, något som kan bli en stor utmaning eftersom utvecklare av appar helst inte vill behöva ta fram särskilda versioner av sina appar för många olika appbutiker – det blir helt enkelt inte lönsamt.
Volkswagen lockar dock redan från start med bland annat Spotify och videochattappen Zoom i sin nya appbutik, som även ska finnas hos koncerens övriga märken.
En av apparna som ska erbjudas i bilarna från VW-koncernen är Tiktok som hamnat i hetluften eftersom den kritiserats för sin datainsamling och kopplingar till kinesiska staten, något som Tiktok förnekar. Appen får inte användas i svenska Regeringskansliets jobbtelefoner.
Även framtida modeller från Mercedes får stöd för Tiktok i märkets nya infotainmentsystem. Där finns dessutom en kupékamera för att ta selfiebilder.
Med den nya appbutiken hoppas Volkswagen kunna utveckla ett eget ”digitalt ekosystem”. Men för bilägarna är det inte säkert att den nya appbutiken nödvändigtvis blir bättre eller enklare att använda än Apple Carplay eller Android Auto, som gör att bilägarna kan spegla mobiltelefonens appar i bilens infotainmentskärm.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (23)
- 6 mars 2023 Inte lär bilbranschen kunna…
- 6 mars 2023 Apex skrev: Hackenbush skrev…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.