Volkswagen behöver både snabba upp utvecklingen av nya bilar från 50 till 36 månader och samtidigt sänka kostnaderna för att klara konkurrensen från kinesiska bilmärken.
Det har chefen för Volkswagens personbilsdivision, Thomas Schäfer, nyligen sagt i ett internt uttalande till de anställda, enligt Business Insider.
Han erkänner också att Volkswagen tidigare lanserat modeller som inte varit färdigutvecklade och att det inte får ske, och upprepade beskedet att nuvarande Volkswagen Golf blir den sista med förbränningsmotor – ersättaren blir eldriven.
– Vid något tillfälle kommer ID.3 och Golf att sammanstråla, vi kan inte göra lika många olika varianter som tidigare, säger Thomas Schäfer.
Tyskland fick till ett undantag för e-bränslen från EU:s förbud mot nya bilar med förbränningsmotorer som träder i kraft 2035. Men det är en idé som Volkswagen skrivit av tidigare, och fortfarande inte tänker satsa på.
– Det representerar ett fullständigt slöseri på energi, säger Thomas Schäfer.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (14)
- 2024-03-07 20:40 Snoid Ja, och det var det…
- 2024-03-07 19:10 The Volkswagen Group…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.