Volkswagens chef Thomas Schäfer ser stora framtida utmaningar i den pågående resan mot eldrift – framför allt för mindre bilmodeller. Småbilar har redan i dag låg försäljningsmarginal och de nya Euro 7-utsläppsreglerna kommer pressa marginalerna ytterligare, enligt honom.
I samband med bilsalongen i Los Angeles beskriver Thomas Schäfer i en intervju med tyska sajten Motor 1 sin oro och utmaningens komplexitet. Enligt honom har varumärket Golf fortfarande en framtid, trots lanseringen av eldrivna ID.3, men för Polo beskriver han alltså läget som mer allvarligt. Polo säljs inte i Sverige i dag men modellens öde är ännu inte avgjort. Konkurrenten Ford har redan beslutat att skrota modellnamnet Fiesta.
– Om Euro 7-reglerna blir som vi hörde tidigare kommer bilar som Polo och andra modeller i samma klass inte längre vara möjliga, säger han.
Billigare modeller
I Sverige kostar ID.3 från 479 900 kronor, vilket enligt Thomas Schäfers resonemang är bra, men enligt honom krävs ännu billigare alternativ. Priserna måste pressas ned ytterligare för att göra även elbilar i småbilsklassen tillgängliga för fler, och hoppet står nu till elbilarna ID.1 och ID.2 som Volkswagen tidigare hintat om.
Samtidigt är det ett svårt mål att nå, med flera faktorer som ligger utanför tillverkarens kontroll. En av dessa är hur råvarupriserna utvecklas framöver.
”Från 2025 introducerar vi ID.2 som beräknas kosta från 25 000 euro”
Volkswagen har tidigare meddelat att Golf fortsätter sin elektriska resa och kommer vara en av de modeller som finns kvar, även efter att steget över till ett fullt elektrifierat program är genomfört.
– Från 2025 introducerar vi ID.2 som beräknas kosta från 25 000 euro, säger Thomas Schäfer.
Tror inte på biobränslen
Han försäkrar att Volkswagens egen utfasning av förbränningsmotorer ska vara helt genomförd senast år 2033. Helst tidigare än så, men beskedet lämnas med en gnutta försiktighet för att vara säker på att en sådan omställning verkligen låter sig göras under fortsatt trygg finansiering som för Volkswagen fortsatt framåt.
Thomas Schäfer är tydlig med att elbilar är vad som kommer att gälla framöver. Biobränslen ser han det mest som ett verktyg att använda under en övergångsfas mot full elektricitet. Inte mer än så. Detsamma gäller enligt Thomas Schäfer för vätgas, vilket han ser som ett alltför dyrt alternativ.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.