Flera biltillverkare fokuserar mer på sportiga köregenskaper än komfort, även i vanliga familjebilar. Vassa köregenskaper har i vissa fall blivit viktigare säljargument än låg ljudnivå eller bekväm fjädring.
Men när elbilarna nu börjar rullas ut på allvar hävdar Volkswagens designchef Jozef Kaban att tyngdpunkten kommer flyttas från sport till komfort. Elbilens drivlina tar mindre plats än en förbränningsmotor och det ger mer utrymme i kupén, något som ger designteamet mer frihet.
– Oavsett om man sitter bakom ratten eller på annan plats i bilen ska folk känna sig bekväma, säger han i en intervju med Automobilwoche.
Uttalandet ska dock inte tolkas som att Volkswagen inte satsar alls på prestandamodeller. På bilden ovan poserar designchefen själv vid Volkswagen ID 4 GTX och en liknande prestandaversion är även planerad för ID 3.
På utsidan kommer biltillverkarna fortsätta använda olika knep för att sänka luftmotståndet.
– Effektivitet och därmed längre räckvidd blir ett viktigt ämne för oss i framtiden, säger Jozef Kaban.
Han påstår också att biltillverkarnas oskrivna regel om att ständigt klämma in nya funktioner och finesser i bilarna kan vara på väg att fasas ut.
– I framtiden kommer det handla mer om att ha modet att våga välja bort vissa saker.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (12)
- 23 september 2021 Nåja, visst vill jag ha…
- 23 september 2021 hx30 skrev: A.L, vikten har…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.