Nästa artikel
Volkswagen ID 6 klarar över 70 mil – och kommer som kombi
Nyheter

Volkswagen ID 6 klarar över 70 mil – och kommer som kombi

Publicerad 11 december 2020
På sikt kan Volkswagens nya elkombi ersätta Passat. Modellen som döps till ID 6 får lång räckvidd och snabb laddning, enligt de första uppgifterna.

De flesta biltillverkare som nu satsar på att gå över till eldrift har lanserat någon form av suv eller crossover. Anledningen är att efterfrågan från köparna helt enkelt är störst i suv-klassen.

Men på sikt kommer det förstås även dyka upp elbilar i fler kategorier. En biltyp som lär bli populär bland svenska bilköpare är eldrivna kombimodeller. Volkswagen har en elkombi på gång för lansering under tredje kvartalet 2023, enligt uppgifter till Autocar.

Den nya modellen får förmodligen heta Volkswagen ID 6 och bygger vidare på samma design som konceptbilen Space Vizzion. Den kommer även som sedanmodell.

Toppversionen av Volkswagen ID 6 får ett batteripaket på 84 kWh och en räckvidd på över 70 mil enligt WLTP-körcykeln, men det gäller gissningsvis sedanmodellen som har lägre vikt och något bättre aerodynamik än kombimodellen. Bilen ska klara snabbladdning på 200 kW och att ladda bilen med drygt 20 mil ska ta tio minuter.

Tanken är att Volkswagen ID 6 först ska komplettera Passat med förbränningsmotor och som laddhybrid. Men eventuellt kan Passat försvinna – det är redan bekräftat att sedanversionen ska läggas ned.

Precis som ID 3 och suven ID 4 bygger nya ID 6 på Volkswagens elbilsplattform MEB och den blir därmed bakhjulsdriven som standard, med fyrhjulsdrift som tillval. Det kommer även en sportversion kallad GTX som ska klara 0–100 km/tim på 5,6 sekunder.

Läs också: Billigare elbil på ingång – här är modellerna som offras

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-12-11 08:10
L. Mäkinen

Skönt att se bilar som inte ser ut som jordbruksredskap.

#2 • Uppdaterat: 2020-12-11 08:17
Patrik Lundström

Gissar att den kommer med ett pris som få har råd med...
Med tanke på att ID3 ligger på Blocket mellan 435t och 550t... Så gissar jag att den där lär ligga runt 650-700t.

#3 • Uppdaterat: 2020-12-11 08:53
1

Över 70 mil är för lång räckvidd. Slöseri med resurser. Annars är det just precis denna typ av bil som vi behöver. Elektrifiering av suvar är övergående och ett sätt för branschen att hålla liv i dem ett tag till och att smyga sig in i elektrifieringen, egentligen borde de försvunnit först men nu kan de suga ur det sista ur dem.

#4 • Uppdaterat: 2020-12-11 09:17
J.L

En sån vill jag ha ! Får bli en 2024 nästa gång jag byter

#5 • Uppdaterat: 2020-12-11 10:16
Desmoholic

Ja 70 mil räckvidd behöver nog inte så många när man har möjlighet till 200kW snabbladdning. Men det är nog svårt att få människor generellt att inte fokusera på de få resor de verkligen kör 30-40+ mil utan på de reser på 1-10mil man gör betydligt oftare...

#6 • Uppdaterat: 2020-12-11 10:30
ToRy

"Toppversionen av Volkswagen ID 6 ... räckvidd på över 70 mil...". Andra versioner lär ha mindre batteri och kortare (om än inte kort) räckvidd. Och så sedanversion också -- tack för det!

Med litet tur har batterier blivit något billigare till lanseringen också, så att priset inte blir helt ohemult.

#7 • Uppdaterat: 2020-12-11 10:43
Optimus

Ser stor ut, eller är det bara "foto"vinkeln som lurar ögat.

#8 • Uppdaterat: 2020-12-11 11:21
Thommys

"Sportversion" 0-100 på 5,6 sekunder. Det är snabbt men inga sportsiffror för en elbil. Mercedes EQC gör det på 5,1. Den är förvisso försedd med fyrhjulsdrift men är ingen sportversion för det.

Biltillverkarna håller igen på effekten för att kunna ta mer betalt av versioner som tillåter mer. Visst det dra mer el att accelerera snabbt och ger där med kortare räckvidd. Men det borde vara kundens bekymmer. Att köra med lätt gasfot spar ström oavsett vad elbilen kan prestera annars. Det kan inte jämföras med att köra försiktigt med en V8. Den sörplar ändå i sig mer än en 4-cylindrig motor.

Det elbilstillverkarna kan ta betalt för är större batteri, fyrhjulsdrift och bredare däck. Men inte för att bilen har bättre acceleration. Sådant kostar inte på elbilar.

#9 • Uppdaterat: 2020-12-11 11:56
LeifV

Det enda vi vet med säkerhet är att den kommer bli sådär 70.000 dyrare i Sverige än i Finland, då VW föredrar att stoppa svenska miljöbonusen direkt i sin egen ficka...

#a • Uppdaterat: 2020-12-11 12:04
LeifV

Troligen blir det kinesiska kombibilar som blir storsäljare (prestandan, prisbilden) och VW jobbar synbarligen bort sig till en mindre kundkrets genom att gå mot en väldigt hög kostnadsnivå... https://mg.co.uk/mg5-ev/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.