Vätgas blir det femte drivmedlet till Volkswagen Golf.
Senaste Golf finns som el-, bensin-, diesel- och bio/naturgasdriven. Nu visas även en vätgasdriven bränslecellsversion av den tyska bilen.
Den vätgasdrivna variant som nu visas är än så länge bara ett koncept, men Volkswagen säger i ett presssmeddelande att detta visar att det går att bränslecellsanpassa MQB-plattan och att detta innebär att Golf är den första bilen som finns att få med alla tillgängliga drivmedel. Innan det blir aktuellt med massproduktion måste det dock finnas en vätgasinfrastruktur, menar Volkswagen.
Golf SportWagen HyMotion är utrustad med en anpassad variant av den elmotor som produceras för e-Golf som ger 100 kW effekt (136 hästkrafter) vilket tar golfen från noll till hundra på tio sekunder. Vätgastankarna är placerade i underredet och ska rymma bränsle för 50 mils körning och kan fyllas på tre minuter.
Diskutera: Kan du tänka dig en vätgasbil?
Golf SportWagen HyMotion är utrustad med en anpassad variant av den elmotor som produceras för e-Golf som ger 100 kW effekt (136 hästkrafter) vilket tar golfen från noll till hundra på tio sekunder. Vätgastankarna är placerade i underredet och ska rymma bränsle för 50 mils körning och kan fyllas på tre minuter.
Diskutera: Kan du tänka dig en vätgasbil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Innan det finns bilar kommer det inte finnas infrastruktur, innan det finns infrastruktur kommer det inte finnas bilar......
Får nog bli biltillverkarna som tar tag i det i så fall!
Ja jag skulle kunna tänka mig, om det blir bättre än etanol, som blev en parentes i historien....
Åtminstone om man ser etanol som rent drivmedel blev det ju ingen bra affär, varken för bilägaren eller miljön.....
Lustigt att Toyotas alla konkurenter visar upp sina konceptbilar som går på vätgas precis när Toyota kommer ut med en vätgasbil som går att köpa. Konceptbilar som går på vätgas har funnits sedan sextiotalet, problemet har varit att kunna tillverka bilarna till ett pris som gör att man kan sälja bilarna. Om nu Toyota anser att man redan före årsskiftet kan börja sälja vätgasbilar på flera marknader och nästa år börjar sälja dessa bilar i Europa så finns det nog tankställen att fylla på tanken i dessa bilar även om VW med flera tillverkare skyller på att det är därför man inte säljer några vätgasbilar. Skälet är nog snarare att man inte lyckats få fram några bilar till rimligt pris ännu och då hjälper det inte att ha en bottenplatta som passar alla bränslen.
Livslängden på bränsleceller är väldigt begränsad och det medför att det blir väldigt dyra mil.
PREVIA - all denna "explosion" av olika vätgasdrivna bilar som inte finns i produktion har nog inte främst med Toyota att göra utan med den motormässa som just nu pågår i L.A som ligger i Kalifornien där man av nån för mig märklig anledning tydligen beskattar vätgasdrivna bilar (tja - man kallar det bränslecell-bilar med noll-utsläpp) synnerligen förmånligt . Det är nog därför det just nu skrivs så mycket om detta ineffektiva bränsle som kanske främst hejas på av oljeindustrin som på det sättet kan "dölja" sina fossila bränslen.
Det kanske kommer bilar med bränsleceller som använder diesel istället för vätgas som det här Göteborgsföretaget tagit fram.
http://www.powercell.se
@PREVIA, säger du inte emot dig själv här? "Lustigt att Toyotas alla konkurenter visar upp sina konceptbilar som går på vätgas precis när Toyota kommer ut med en vätgasbil som går att köpa. Konceptbilar som går på vätgas har funnits sedan sextiotalet,"
Vibilägare glömde i hastigheten möjligheten att köra på etanol i golfen. Så ett till drivmedel finns tillgängligt/möjligt.
"duccedriver". Du och många andra kastar skit på etanolen. Jag har aldrig förstått vad ni anser vara fel på det bränslet. Jag kör själv på E85 utan problem. Lägre utsläpp, lägre milkostnad. förnybart, mera effekt - vad är problemet?
Tack VW en bil som ser ut som en bil och har en snygg interiör kopplat till framtidens drivlinor.
I Kalifornien kommer 58 vätgasmackar att finnas vid Toyotans premiär och planen är sedan att de 100 st som är planerade byggs. Man planerar ett nät över hela USA av vätgasmackar. Att sedan olika biltillverkare visar upp sina konceptbilar för att visa att man är en modern biltillverkare som ligger i teknikens framkant vid bilmässor även om man sedan inte säljer några bilar med tekniken man visat.
Audi visade sina konceptbilar som var hybridbilar långt före Toyota släppt sin första hybridbil men sen hände inte mycket mer, men man visade att man hänger med. Vad hjälper om de andra biltillverkarnas bilar anses snyggare när man bara har konceptbilar att erbjuda. Toyotas system går självklart att sätta i vilken bil som helst av Toyotas bilar till skillnad från de tillverkare som bara har konceptbilar. Här en bildserie på biltillverkarna i Europa som leder bilutvecklingen med sin hybridteknik.
http://www.auto-motor-und-sport.de/bilder/audi-100-avant-duo-von-1989-youngtimer-als-pionier-der-hybridtechnik-1016386.html
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.