I bergen söder om München finns en idyllisk plats som heter Tegernsee, en sjö och ett litet samhälle som är belägna ungefär 700 meter över havet. Dit har Vi Bilägares Calle Carlquist tagit sig för att köra GTI-versionen av Volkswagen Golf Cabriolet.
– Tro det eller ej, det har aldrig tidigare förekommit en Volkswagen Golf GTI Cabriolet. Jag snokade lite i pappren och läste att det byggts 1,8 miljoner Golf GTI och 680 000 Golf Cabriolet genom åren. Men det här är första gången Volkswagen lanserar en Golf GTI Cabriolet, säger Calle Carlquist.
Vad innebär GTI-beteckningen?
– Det innebär att den fått GTI-motorn, en fyrcylindrig turbomotor på 210 hästkrafter. Den gör 0-100 km/tim på 7,3 sekunder och toppar 237 km/tim med manuell låda.
– Den har också typisk GTI-utrustning. Röd kant runt grillen, GTI-fälgar och den rutiga GTI-klädseln som hängt med ganska länge. Sedan kan man också få bilen med ett adaptivt chassisystem med tre olika lägen: normal, sport eller komfort.
Hur är den att köra?
– Den är jättefin, den är helt invändningsfri, den har en väldigt behaglig motorkaraktär och den är lagom stark. Motorn känns väldigt kraftfull men samtidigt väldigt smidig, den har en unik kombination av känslor och reaktionsförmåga som ingen annan bil har i den här klassen. Det är en ovanligt lyckad motor helt enkelt. Och den är också hyfsat snål, 7,6 l/100 km.
Hur fungerar taket?
– Den har ju tygsufflett och den fälls upp och ned väldigt fort. Ned på nio sekunder och upp på elva och det kan man göra i hastigheter upp till 30 km/tim. Det har jag provat och det fungerar utmärkt.
När kommer den till Sverige och till vilket pris?
– Den kommer till Sverige under vecka 30, i slutet av juli. Tyskt pris är 31 350 euro och den svenska generalagenten tippar på ett grundpris på lite drygt 300 000 kronor.
Läs provkörningen av Golf GTI Cabriolet i Vi Bilägare 10/2012. Tidningen utkommer i butik den 3 juli och anländer hos prenumeranter från den 26 juni.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf GTI Cabriolet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ganska läcker, kanske lite för vanligt utseende som saknar lite sportighet...
Väldigt snygg men jag hade nog valt andra fälgar.
Jo den är snygg, men jag vet inte när det gäller fälgarna, de ser lite underliga ut, men är ju avsevärt bättre än de 18-spoke jag har, fullkomligt avskyvärda att försöka hålla rena.
Men jag har aldrig riktigt förstått finessen med Cab, kunna åka öppet ungefär tio dagar om året för att bli uppbränd på flinten?
Titta på hur det ser ut i södra Europa, där är det enbart yuppies, nyrika och folk med förståndshandikapp som åker öppet.
Övriga åker i bilar med ACC.
I mitt tycke lika trist o utslätat som allt annat som kommer ur folkvagns fabriker!
Otroligt tråkig design både utvändigt och invändigt, ärligt talat hur kan man gå igång på detta?
Jag tycker ärligt talat att Golf inte passar som cabriolet. Speciellt från sidan och snett bakifrån ser den jättetråkig ut. Gillar inredningen skarpt däremot.
Lite som att se målarfärg torka, men i en lite spralligare färg kanske. VW kan konsten att göra roliga idéer trista.
Ser dock rätt "proper", fin och solid ut. Men inget jag suktar efter direkt.
Wunderbar!
Helt rätt tänkt av VW! Fantastisk bil i ett lika fantastiskt landskap.
VW kommer säkert göra stor affär över att de "uppfunnit" GTI-cab. Och därmed "råkat glömma" att Peugeot gjorde det redan för 25 år sen...
Väcker för övrigt inget habegär hos mig, en ovanligt tråkig bil helt enkelt.
Kanske något roligare i en annan färg än Konsumgrå metallic...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.