Nästa artikel
Volkswagen Golf 4Motion – rapport från provkörningen
Direktrapport

Volkswagen Golf 4Motion – rapport från provkörningen

Publicerad 6 februari 2013 (uppdaterad 7 februari 2013)
Hur klarar sig fyrhjulsdrivna nyheten Volkswagen Golf 4Motion på hala alpvägar? Vi rapporterar direkt från provkörningen.

Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström befinner sig i Alperna, mellan Kitzbühel och München, för en första provtur i nya Volkswagen Golf 4Motion.

– 4Motion betyder förstås att Golf nu kommit med drivning på alla fyra hjul. Systemet är utvecklat och tillverkat av Haldex i Landskrona och här handlar det om den senaste, femte generationen, säger Fredrik Diits Vikström.

– Den nya, elektroniskt styrda Haldexkopplingen kommer att dyka upp i fler modeller vad det lider, till exempel använder Volvo tekniken i bland annat nya V40 Cross Country.

Första intrycket?
– Själva bilen känns, precis som väntat, lika förtroendeingivande och fint ihopskruvad som Golf i framhjulsdrivet utförande. Sedan ger ju fyrhjulsdriften ännu stabilare vägegenskaper, bättre framkomlighet och större säkerhetsmarginaler.

– Jämfört med generation fyra av Haldexkopplingen har "femman" bantats och man har slopat tryckackumulatorn för att pressa vikten och bränsleförbrukningen nedåt.

– Volkswagen hävdar att systemet ska reagera snabbare än tidigare. Om så är fallet låter jag än så länge vara osagt, men responsen är i alla fall omedelbar och sömlös. Men med det mest tillåtande körprogrammet går det ändå att sladda lite. Mer om det i provkörningsrapporten i papperstidningen.

Och prislappen?
– Fyrhjulsdriften erbjuds tillsammans med två dieselmotorer, 1,6 TDI med 105 hk och 2,0 TDI med 150 hk. Den billigaste varianten kostar från 206 300 kronor och påslaget jämfört med motsvarande framhjulsdrivna versioner är 6 900 kronor. I mina öron låter det ganska prisvärt.

Läs hela provkörningen av Volkswagen Golf 4Motion i Vi Bilägare nummer 4/2012, som utkommer i butik den 13 mars.

Diskutera: Vad tycker du om VW Golf 4Motion?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-06 16:00
Thommys

Volvo säger att det blir för dyrt för folk att köpa till 4WD till V40:s billigare modeller. Tro sjutton det när det tar ockerpriser. VW ska ha 6.900 kr extra och Volvo 20.000 kr för samma system!

#2 • Uppdaterat: 2013-02-06 16:33
KaptenOberkommando

Frugan vill ha en sådan här Golf. Slutar snart med två Volkswagenbilar i garaget!

#3 • Uppdaterat: 2013-02-07 11:32
PREVIA

http://www.autocar.co.uk/car-review/volkswagen/golf/first-drives/volkswagen-golf-4motion-20-tdi-first-drive-review
Några fler uppgifter.

#4 • Uppdaterat: 2013-02-07 13:31
Irvor

Volvo behäver se över sin prissättning både med och utan fyrhjulsdrift när det gäller V40.
Även om den är fin får den inte kosta hur mycket som helst.
Nu vill nog Volvo jämföras med Audi, BMW och Merca i första hand och då är den kanske lagom dyr.
Men mot Golf låter den för dyr, kanske.

#5 • Uppdaterat: 2013-02-07 15:54
Hackenbush

Inte konstigt att Volvo tar bra betalt nu för utrustning, de är ju premium nu och då kan man ta bra betalt för allt.

#6 • Uppdaterat: 2013-02-07 16:16
KaptenOberkommando

Nej, Hacken, Volvo är inte premium och kommer (nog) aldrig att nå dit. Jag har tidigare sagt att Volvos strateger har gjort bort sig i och med att de har försökt - och försöker - prissätta sig in i premiumsegmentet. Allt blir så uppenbart i en sådan här prisjämförelse som i fallet med fyrhjulsdriften i en Volkswagen. Volvos försäljning går trögt, vilket ytterligare understryker att Volvo är ute och cyklar. När S80 kom hette det att det var Volvos "lyxbil" som skulle ta upp kampen med A6, 5-serien och E-Klass. Och hur gick det? Det blev ett mediokert mellanting mellan A4/A6, 3-/5-serien och C-/E-klass. Den nya "stora" Volvon som det har cirkulerat datorbilder på skall även den ta upp kampen med A6, 5-serien och E-Klass, heter det. Detta kan bara betyda att Volvo erkänner att man i många, många år har lurat kunderna att tro att de redan åkte i en "premiummotsvarighet" i nämnda S80, när det i själva verket inte var så. Och inte kommer en eventuell ny "stor" Volvo att kunna mäta sig med feta, tyska premiumvagnar värda namnet.

#7 • Uppdaterat: 2013-02-07 16:20
Hackenbush

Behöver väl knappt nämnas det Kapten men jag har samma syn som du på detta. Man blir inte premium bara för att man kallar sig det.
Jag provade Volvo S80T5 när den kom ut och den kom inte ens i närheten av BMW 540i när det gäller premiumkänsla trots att Volvo gärna kallade S80T5 för premiumbil.

#8 • Uppdaterat: 2013-02-08 10:46
Lars58

Dom här premiumdebatterna kan bli långdragna... men här kommer min syn.
Hållet med Kapten/Hakken. Premium är inte nåt man blir, hur mycket "finplast" man än klistrar på instrumentpanel och reglage(hur ofta smeker man instrumentpanelen för att känna den fina ytan)
Premium är nåt man är och som märks om sisådär 10-15år. Dit räknar jag egentligen bara MB / BMW. Audi-lite tveksam (uppiffadVW).
Asiatiska lyxmärken,bah. Bentley/RR och sånt ingår ej i min bilkarta(ointressanta för de flesta).
Fin känsla i inredning/reglage är ju bra men ingen premiumindikator, Asiaterna har ju redan lyckats kopiera "finplasten" och det dröjer väl inte länge innan tom Dacia har det...och också vill vara premium.
Nä, provkör tex en BMW 520 90-tal och jämför med motsvarande Volvo/Saab/Opel/Ford/VW eller liknande så upptäcker man skillnaden.

#9 • Uppdaterat: 2013-02-08 11:03
hultarn

I artikeln står det:
"Diskutera: Vad tycker du om VW Golf 4Motion?"

Tyvärr kantrade svaren ganska omedelbart. Jag tycker någon kan öppna en premiumtråd i forumet och fortsätta den diskussionen där istället.

#a • Uppdaterat: 2013-02-08 11:50
Leif Larsson (ej verifierad)

Får jag föreslå , hultarn som moderator, oxå !?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.