Volkswagen lanserar en uppdaterad version av Golf. Det handlar inte om någon helt ny generation utan om ett rejält ansiktslyft med en del ny teknik.
Vid lanseringen av elbilen ID.3 möttes Volkswagen av hård kritik för infotainmentsystemet som var buggigt. Uppdaterade Volkswagen Golf får ett nytt system som ska vara snabbare och mer lättanvänt, och som först visades upp i elbilen ID.7. Det har även stöd för ChatGPT.
Till skillnad från tidigare är också reglagen för klimatanläggningen och ljudvolymen upplysta i mörker. Volkswagen har dessutom lyssnat på kritiken och återinfört de fysiska knapparna på ratten.
Precis som de större modellerna Passat och Tiguan kommer Golf även i två laddhybridversioner med elräckvidd på omkring tio mil. Det är betydligt längre än tidigare, och dessutom finns snabbladdning på 50 kW vilket är ovanligt i laddhybrider.
Vid sidan av laddhybriderna finns flera mildhybrider med 48-voltsteknik, och totalt består Golfutbudet av nio olika motoralternativ vid lanseringen. Fler ska följa senare under året, liksom fyrhjulsdrivna versioner.
Designmässigt är skillnaderna små, men de främre strålkastarna och bakljusen har fått ny design liksom stötfångaren fram. För första gången i Europa kan även VW-märket vara belyst.
De svenska priserna är inte klara.
- Volkswagen Golf kommer som laddhybrid i två olika versioner med elräckvidd på cirka tio mil.
- Två 1,5-liters bensinmotorer blir tillgängliga, på 115 eller 150 hk, och de finns med och utan mildhybridteknik. En större 2,0-liters bensinmotor på 204 hk.
- Dieselmotorer blir allt ovanligare i klassen, men Golf kommer med flera olika dieselalternativ på 115 eller 150 hk.
- Dubbelkopplingslåda är standard i alla varianter utom i de vanliga bensin- eller dieselversionerna på 115 eller 150 hk.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (25)
- 2024-01-25 06:59 Hur svårt kan det vara att…
- 2024-01-25 05:54 Niklas: Jag håller med dig…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.