Nästa artikel
Volkswagen firar 30 miljoner Golf
Nyheter

Volkswagen firar 30 miljoner Golf

Publicerad 14 juni 2013 (uppdaterad 17 juni 2013)
30 miljoner! Så många exemplar av Volkswagen Golf har tillverkats sedan modellen började säljas för 39 år sedan.

Nyligen rullade en Golf TDI BlueMotion av produktionsbandet i Volkswagens fabrik i hemmastaden Wolfsburg. Med den bilen passerade Volkswagen milstolpen 30 miljoner tillverkade exemplar av modellserien som introducerades 1974.

Därmed befäster Volkswagen Golf positionen som den mest framgångsrika europeiska bilen någonsin. Siffrorna är svindlande – varje dag sedan premiären för 39 år sedan har över 2 000 bilköpare runtom i världen investerat i just en Golf.

Diskutera: Vad ligger bakom Golfs framgång?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#2 • Uppdaterat: 2013-06-14 12:56
Hackenbush

Ja vad skall man säga? Golf är ett framgångskoncept. En enkel, vettig bil som passar de flesta och som är körglad och inte gör bilägandet alltför dyrt.
Hade själv en Golf i början på 80-talet och den trivdes jag bra med och den var riktigt rolig att köra.

#3 • Uppdaterat: 2013-06-14 17:30
Raphael

Nu är ju siffrorna missvisande eftersom det är frågan om olika bilar även om de har haft samma namn genom åren. Toyota hade kunnat slagit Golf om de inte hade valt att byta namn på sin Corolla till Auris. Så detta indikerar inte hur länge en viss modell har tillverkats, utan bara på hur många bilar ett och samma namn finns - vilket är en helt annan sak.

#4 • Uppdaterat: 2013-06-14 17:36
Audi A5 SB

VW har skapat en skarp profil med sin Golf. Framhjulsdriven och förnuftig ända sedan starten 30.000.000 bilar tidigare. Inget krims-krams, bara sund bildesign utan extravaganser. Man kan ha synpunkter på bilmodellernas kvalitet och annat, men i grund och botten är det nog en majoritet av de andra biltillverkarna som skulle sälja sin själ för ett så starkt varumärke.

#5 • Uppdaterat: 2013-06-14 17:46
S-E S

Jag sålde min Golf Plus Tsi DSG efter 6000-milaservicen till 7200 kr när jag fick veta att 12000-milaservicen kostar mer än 9000 kr. Den var lite för trång också och bullrade som bara den, men det var det visst enbart jag som noterade? Inte blir Golfägandet så billigt.

#6 • Uppdaterat: 2013-06-14 17:51
Peter E

I Toyotas fall så får man ju även lägga in att Corollan under sin levnad bytte koncept från frontmotor/bakhjulsdrift till frontmotor/framhjulsdrift vilket Golf ej gjort.
Så med samma grundkoncept får man nog säga att Golfen tillverkats i 30 miljoner ex.

#7 • Uppdaterat: 2013-06-15 00:01
Pattebb

Wow...Och Toyota corolla har under samma tid tillverkat 40milj...Vad var det som var så bra med 30milj golf??? VW kommer alltid vara mindre än Toyota..

#8 • Uppdaterat: 2013-06-15 00:53
Raphael

Jes, jag kommenterade faktiskt inte artikelns påstående att Golf var den mest framgångsrika europeiska bilen. Min kommentar gällde snarare antalet 30 miljoner, och det är ju inte för samma bil utan det är ett modellnamn. Golfen har förändrats genom åren, mycket mer än bubblan. Bubblan var samma bil i stort sett från början till slut. Men Golfen har förändrats sig mycket mer, även om man kan hitta gemensamma designdrag från första till sista (och det är något jag tycker är tråkigt att designen har förändrats så lite) men i fråga om teknisk uppbyggnad m m så är det inte samma modell även om alla heter Golf.

#9 • Uppdaterat: 2013-06-15 07:46
Hackenbush

Märkligt. här frågas det om vad man tycker om Golf framgång och sen tjatas det Toyota för det mesta. Avundsjuka?

#a • Uppdaterat: 2013-06-15 08:40
saabnisse

Men du har fel Raphael när du skriver att "Bubblan" var samma bil från början till slut.
Den genomgick många förändringar under de 68 år den tillverkades och skillnaden mellan den första och den sista är ungefär lika som mellan första och senaste Golfen om man bortser från de säkerhetshöjande åtgärder som kommit.
Naturligtvis har Golfen svällt betydligt mer än VW typ 1 även om den också svullnade mot slutet.

Och som skrivits här tidigare är det urbota fånigt att jämföra med Corolla där för det första enbart namnet är lika mellan första och sista modellen och för det andra har den inte tillverkats i något stort antal i Europa.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.