Volkswagen e-up har tidigare presenterats som studie och koncept, men nu har det blivit dags att lämna det stadiet och ta bilen in i serieproduktion. Därmed är e-up Volkswagens första helt eldrivna produktionsbil någonsin.
Volkswagen e-up har enligt Volkswagen utvecklats för att passa till stadskörning och pendling. Den fyrsitsiga småbilen drivs av en elmotor som ger maximalt 81 hästkrafter och ett vridmoment på 210 newtonmeter som är tillgängligt direkt från start. Detta ger e-up en acceleration från stillastående till 100 kilometer i timmen på 14 sekunder, samt en toppfart på 135 kilometer i timmen.
Tack vare bilens låga vikt på 1 185 kilo och ett batteri med en kapacitet på 18,7 kilowattimmar har Volkswagen e-up en räckvidd på 150 kilometer. Batteriet kan sedan laddas upp till 80 procent av sin totala kapacitet på 30 minuter.
Blå sömmar
På utsidan får Volkswagen e-up kurvigt designade LED-strålkastare och bland annat bilens front har utvecklats för att få så bra aerodynamik som möjligt. På insidan är e-up klädd i ljusgrått med blå sömmar.
Trots att modellserien är relativt ny finns det redan fler versioner av Volkswagen up än vad man hålla räkningen på. Självklart kan man dock se skillnad på e-up och de andra versionerna. Det som utmärker e-up är framför allt bilens aluminiumfälgar på 15 tum och Volkswagenemblemen med blå bakgrund.
Produktionsklara Volkswagen e-up visas upp för första gången på dagens Annual Press and Investors Conference. Allmänheten får dock hålla sig till tåls ett tag till, då bilen visas först på bilsalongen i Frankfurt i höst.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen e-up?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
15 mil på en laddning, sweet.
Då klarar man att pendla Strängnäs - Stockholm varje dag.
Någon som vågar sig på att gissa pris ?
De där 15 milen får väl som vanligt utläsas som "upp till". Om man inte använder värme, radio, torkare och inte kör fortare än 90. AC och stolsvärme ser ju ut att finnas, men de kan väl inte heller användas.
Missförstå mig rätt - jag är definitivt för elmotorer. Än så länge funkar de dock bäst i hybrider..
Det är orealistiska prestanda som jag reagerar emot. Som exempelvis de vanliga bränsledeklarationerna.
Nu väntar vi bara på nästa dråpslag nämligen att bilens lanseringsdatum drar ut på tiden ett par år till,precis lagom till när de flesta andra konkurrenter också har ett alternativ. ( utav någon konstig anledning )
Sen kommer den slutgiltiga spiken i kistan: PRISET
Kan Mitsubishi begära 360.000kr för sin iMiEV utan att skämmas så kan nog Vw också ta ut svängarna.
Elbilarna som Renault har pratat om några år och som redan finns i andra länder kanske då också får se dagens ljus!?
Man vill ju gärna vara positiv när någon lanserar en elbil som liknar en bil men sorry....jag tror på det hela när jag ser bilen hos handlarna och DÅ kommer jag att vara positiv som fan. ( åtminstone tills jag tittar på prislappen )
Roy J: Det är som med alla andra produkter. T.ex passningstid på mobiltelefoner. Hur har du tänkt att man annars skall specificera räckvidden på en elbil? Man måste ju ha en gemensam nämnare som alla kan använda sig av för att få en siffra som kan jämföras med andra tillverkare. Den siffran kan sedan variera i verkliga livet. Alla länder behöver inte värma upp bilen från -20 grader.. Elbilar fungerar utmärkt i dagsläget, för vilka personer pendlar till och från arbetet och har längre sträcka än 7-8 mil? Inte många kan jag säga! Kan man dessutom ladda på jobbet så är det inga problem. Det är samma varje gång det kommer någon ny produkt. Folk som är oroliga och klagar och säger att det inte kommer fungera. Dessa personer skall ta och testa bilen först innan de yttrar sig för de kommer till 99% sannorlikhet ändra sin uppfattning! Det är inte så illa som man tror först. Jag har 3 mil till mitt jobb. Jag känner ingen på mitt företag som har längre än 5 mil till sitt jobb.
Man kan nog jämföra tillverkarens uppgifter om räckvidd med de uppgifter de anger för bränsleförbrukning på en konventionell bil.
Finns det någon som kommit i närheten av den i praktiken?
vad det luktar mitsu drivlina.
Körsträckan stämmer nog, men då duger den bara som andrabil och inte som enda bilen i ens ägo. Då är hybridbilen bättre lämpad som likt elbilen klarar de flesta transporterna på bara el men inte har elbilens begränsningar i räckvidd vilket inte förändrats sedan 1997 för elbilar någon har råd med.
Som den här.
http://electricandhybridcars.com/index.php/pages/Toyotarav4ev.html
Ja allt handlar förståss om hur bilen skall användas samt vad den kostar.
Med den prisbild som råder för iMiEV så får kan man få en Prius plug-in som då är betydligt större,säkrare och komfortablare men ändå klarar ett par mil på enbart batteriet.
Kör man då 5 mil om dagen så får man i och för sig ned bränslekostnaden rejält men eftersom att bilarna är så dyra så vill det till att man inte enbart har köpt bilen för att spara pengar på bränslet.
15 mil räcker långt för de flesta men som sagt så finns det ju tillfällen då man vill kunna köra lite längre och antingen får man då avgöra ( med enbart en bil i hushållet ) om man skall skippa dessa resor eller välja en helt annan bil.
Som prisbilden ser ut idag för rena elbilar så är valet inte så svårt men om de hade haft en realistisk prisbild så hade också många fler bilar sålts.
Vi har som konsumenter inte heller haft så mycket att välja på då det gäller elbilar så vi får ju se hur Vw väljer att prissätta denna Up!
Tyvärr är motståndet mot elbilar på förhand redan så stort att många skulle dra sig för att köpa en ÄVEN om körsträckan kunde fördubblas.
Listan är lång på allt vad folk kan hitta på som inte är bra med elbilen men när man begränsas utav att laddkabeln kan bli smutsig eller att bilen är för tyst ja då blir det hela bara löjligt. ( tacka vet jag Dieselhandtaget på macken som alltid läcker!? )
Nej,...ge oss vettigt prissatta elbilar och jag ställer mig i kön utanför bilhandlaren direkt!
Mistro, helt klart är det roligare att stå på macken och andas in kolväten än att bara åka direkt hem så som den här bilägaren gör.
http://m.youtube.com/watch?v=62fGYEtZ1gA
Man ser hur svårt det är och hur lång tid man får lägga ner på laddningen av bilen. Och har man ingen förbräningsmotor kanske det räcker med en service var femte år då bromsbeläggen tittas till.
Man kommer säkert att sakna all tid man lägger ner på verkstadsbesöken och kostnader i samband med dessa besök, och tjafset om vad det kostar att byta de komponenter som det skrivs om här i spalterna och som saknas på elbilen.
Om några år har elbilarna utvecklats så långt att man köper en dubbelt så bra för halva priset. Det spräcker alla ekonomiska kalkyler för de elbilar som säljs idag. De kommer att vara stendöda på marknaden och ägaren får skriva av hela inköpspriset efter femtusen körda mil. Sug på den karamellen!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.