Nästa artikel
Volkswagen erbjuder upp till 10 000 euro för gamla bilar
Nyheter

Volkswagen erbjuder upp till 10 000 euro för gamla bilar

Publicerad 9 augusti 2017 (uppdaterad 9 augusti 2017)
Efter samtalen med tyska politiker börjar nu bilbranschen erbjuda incitament för kunderna att byta upp sig till mer miljövänliga alternativ. Bland annat erbjuds upp till 10 000 euro för gamla bilar i Tyskland.
Under förra veckan möttes representanter för den tyska bilindustrin med politiker för att diskutera hur företagen ska kunna kompensera för de brister i avgasreningen som avslöjats. Därför kommer Volkswagen-ägare erbjudas mellan 2 000 och 10 000 euro i inbyte för sina äldre bilar i miljöklasserna Euro1-4. Väljer man att köpa en ny miljöbil kan man dessutom få upp till 2 380 euro i rabatt på inköpet.

Åtgärderna är viktiga för industrin eftersom mång atyska politiker nu höjer rösten mot de nära samarbeten mellan politiker och fordonsindustri som många nu menar är allt för intima. I förbundslandet Niedersachsen, Volkswagens hemort som också äger en stor andel av företaget, har politisk turbulens ökat trycket på industrin och samtidigt närmar det sig val i Tyskland. Turbulensen i Niedersachsen beror på att den konservativa oppositionen som drivit en hård linje efter fuskavslöjandet nu har majoritet i regionen efter ett avhopp från den röd-gröna sidan.

– Vi kan inte räkna med staten hjälper oss i den här fasen, säger Volkswagens säljchef Juergen Stackman till Reuters.

Diskutera: Hur ska bilindustrin vinna allmänhetens förtroende?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-08-09 12:44
Vidstige

Märkligt att detta bara ska gälla i Tyskland, vad händer med alla andra länder i EU som drabbats av VWs fuskande? Ska man återfå förtroende så måste man börja med att behandla alla kunder lika.

#2 • Uppdaterat: 2017-08-09 15:21
Peter E

"Därför kommer Volkswagen-ägare erbjudas mellan 2 000 och 10 000 euro i inbyte för sina äldre bilar i miljöklasserna Euro1-4. Väljer man att köpa en ny miljöbil kan man dessutom få upp till 2 380 euro i rabatt på inköpet."

Ja, HUR kan någon tycka detta är bra?
Att få bort gamla mer eller mindre orenade(och mer osäkra) bilar från vägarna.
Det är ju helt absurt.
Eller hur......

#3 • Uppdaterat: 2017-08-09 16:02
Rullle

Det är väl ingen som tror att de gamla bilar som byts in försvinner från trafiken. De dyker förmodligen upp i Polen och andra östsrater

#4 • Uppdaterat: 2017-08-09 16:02
Rullle

Det är väl ingen som tror att de gamla bilar som byts in försvinner från trafiken. De dyker förmodligen upp i Polen och andra östsrater

#5 • Uppdaterat: 2017-08-09 16:08
Pi

Erbjuder alla andra tillverkare bättre inbytes-villkor på sina gamla Euro 1--4-försedda bilar eftersom dessa enligt en viss skribent sköter sig mycket bättre gentemot kunder och anställda ? Skulle vara intressant att se dessa tillverkaren inbytesvillkor i så fall. Kanske nåt för VW att ta efter så att alla blir nöjda.

#6 • Uppdaterat: 2017-08-09 16:21
A.L

Volkswagens misstag kostar dem uppenbarligen rejäla summor pengar och anseende. Vi får se om man reder ut det här, och om övrigt tillverkare klarar sig eller rycks med i fallet. Volkswagen kommer givetvis att överleva det här. Produkterna är fortfarande konkurrentkraftiga och man har bra ingångar på de flesta köpstarka marknaderna. Men fusket i sig kommer sannolikt att eliminera alla vinster under väldigt lång tid framöver. MVH AL

#7 • Uppdaterat: 2017-08-09 17:08
Reverend Benny

Skön nivå på kunskapen, EU har inget med detta att göra, snarare tvärtom, detta är väldigt lokalt och gäller bara Tyskland som står i artikeln.

#8 • Uppdaterat: 2017-08-09 17:39
Vidstige

Benny, EU har med detta göra, indirekt om inte annat. Tyskland är EUs dominerande land och vad dom signalerar nu med sin bilindustri får konsekvenser för hela EU. Jag är f.ö. lite less på tyskarnas överlägsenhet mot alla andra i bilindustrin, deras über-mentalitet har nu fått sig en rejäl törn. Tysk ingenjörskonst, vad är det nu? Är det fusk och fiffel? Man ska vara medveten om att tyskarna även varit dominerande när EU satt miljökraven vi har på bilarna och som alla länder måste följa.

#9 • Uppdaterat: 2017-08-09 18:33
Axa

Haha. Skulle Volvo eller Toyota ha ett likadant inbytesprogram skulle hyllningarna aldrig sluta....

#a • Uppdaterat: 2017-08-09 20:59
PREVIA

Vårt kära EU som inte skall ta någon nationell hänsyn men som ändå verkar sitta i knät på Europeiska premiumbiltillverkare när man hela tiden tvingas görs eftergifter för dessa biltillverkare som sägs leda teknikutvecklingen. Så här skriver Teknikens Värld.
"I stället för max 80 milligram kväveoxider per kilometer (Euro 6) ska man tillåta utsläpp som är 110 procent högre (max 168 mg/km) fram till och med utgången av 2019. Från och med januari 2020 ska man permanent tillåta 50 procent högre utsläpp, det vill säga 120 milligram kväveoxider per kilometer.
Det uppluckrade regelverket framöver är alltså tamare än det som gäller i dag, men flertalet biltillverkare kommer ändå tvingas behöva skärpa sig.
I USA är reglerna betydligt hårdare, där får dieselbilar inte släppa ut mer än 43 milligram per kilometer.

LÄS OCKSÅ: Opel beskylls för manipulerad mjukvara

EU-kommissionen sägs ha kommit fram till sitt beslut bland annat genom att ta hänsyn till de europeiska biltillverkarnas eventuella kostnadsökningar om reglerna är för hårda.

Beslutet kallas för skandalöst av vissa, bland annat en holländsk EU-parlamentariker som representerar den gröna sidan av EU:s folkvalda är rasande."
Varför tillåter EU att vi måste andas in tre gånger högre halter av kväveoxider än man har i USA nuvarande och det från 2020 och framåt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.