Nästa artikel
Volkswagen e-Bulli – klassiska Folkabussen blir eldriven
Nyheter

Volkswagen e-Bulli – klassiska Folkabussen blir eldriven

Publicerad 19 mars 2020 (uppdaterad 19 mars 2020)
Volkswagen har börjat sälja konverteringkit till gamla Folkabussar för att göra dem eldrivna. Här är det första exemplaret.

Volkswagen har planer på en mängd olika elbilsmodeller under de kommande åren, men frågan är om det inte är ID Buzz som väckt mest uppmärksamhet. En modern version av den klassiska Folkabussen, uppdaterad med eldrift, verkar vara en ny drömbil för många.

Men vid sidan av ID Buzz har Volkswagen nu också visat upp en gammal VW-buss med modern elbilsteknik som kallas ”e-Bulli”. Modellen skulle egentligen presenteras på Techno Classica-mässan men på grund av coronaviruset vankas det nu istället digital premiärvisning av den klassiska modellen.

Volkswagen e-Bulli baseras på den så kallade Sambaversionen av Volkswagen T1, den lyxigaste versionen av första generationen Folkabuss som började byggas 1951 och som hade de karaktäristiska takfönstrena längs sidorna. Just det här exemplaret är från 1966.

Dubbelt så stark

Under skalet har Volkswagens ingenjörer gått loss på lagerhyllorna och hittat elkomponenter från andra VW-modeller.

Den gamla boxermotorn med ynkliga 44 hästkrafter och 102 Nm har ersatts av en elmotor på 83 hästkrafter och 212 Nm som finns tillgängligt redan från start. Den enstegade växellådan har även ett så kallat B-läge för bromskraftåtervinning som kan ta tillvara energin som uppstår vid inbromsning och ladda upp batteriet. 

Elmotorn driver bakhjulen och batteripaketet som är monterat under golvet är på 45 kWh. Räckvidden ligger på 20 mil som bäst. Bilen kan snabbladdas med upp till 50 kW – inte så illa för en 54 år gammal bil!

Bilen har även trägolv som ska föra tankarna till en båt och tygtak som kan fällas upp, och den gamla hastighetsmätaren framför föraren är kvar. Det finns dessutom en retroradio med stöd för blåtand och digitalradio.

Ny avdelning

På utsidan finns moderna LED-ljus inmonterade i de runda strålkastarna. Dessutom ska hela chassit vara omarbetat med ny fram- och bakvagn samt stötdämpare som ska ge bättre köregenskaper.

Och för den som vill hålla koll på sin e-Bulli även när den inte körs finns uppkoppling mot Volkswagens app, där föraren bland annat kan se laddstatus och räckvidd.

Volkswagen har startat en helt ny avdelning för att elektrifiera klassiska bilar som kallas eClassics. Konverteringskitet till e-Bulli går loss på 65 000 euro och ska även finnas tillgängligt för de senare T2- och T3-generationerna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.