Nästa artikel
Volkswagen CC – rapport från provkörningen
Direktrapport

Volkswagen CC – rapport från provkörningen

Publicerad 26 januari 2012 (uppdaterad 27 februari 2012)
Volkswagen Passat CC byter namn till CC och får mera utrustning och ny front på kuppen. Vi rapporterar från provkörningen.

Vi Bilägares testchef Marianne Sterner befinner sig i Tyskland för att stifta bekantskap med Volkswagens uppdaterade fyradörrarskupé, CC.

– Det här är en facelift som man brukar göra mitt i en bils liv. Det var fyra år sedan den kom, så det var väl dags att piffa till den liten, säger Marianne Sterner.

– Nu ska den också vara en egen modell, så nu har namnet Passat fallit bort.

Vad är nytt?
– Det är en måttlig facelift, den ser lite maffigare ut i fronten. Det som är nytt på bilen är grillen, stråkastare fram och bakljus bak. Och lite mera ljudisolering.

– Sedan är det mera utrustning i den, man har graderat upp den till lyxnivå. Den har bland annat fått adaptiv farthållare som standard i Sverige, som även fungerar som Volvos City Safety, så den bromsar själv om den riskerar att köra på en bil framför.

Hur var den att köra?
– Det här är en bil som är perfekt för långresor, men provkörningen hade förlagts till Nice och alla som varit på Rivieran vet hur trafiken ser ut där. Jag tror aldrig att jag var över 80 km/tim, men upp till 80 fungerade den jättebra. Den är tyst, lättkörd och motorerna är trevliga.

Uppdaterade Volkswagen CC får svensk premiär vecka 11. Sex motoralternativ erbjuds från start:

TSI 160 MultiFuel Twincharger: 289 900 kr
TSI 160 MultiFuel Twincharger DSG: 309 800 kr
TSI 211: 299 900 kr
TSI 211 DSG: 319 800 kr
TDI 170 BlueMotion Technology: 301 200 kr
TDI 170 BlueMotion Technology DSG: 321 100 kr

Läs provkörningen av ansiktslyfta Volkswagen CC i Vi Bilägare 3/2012. Tidningen finns i butik från den 21 februari.

Diskutera: Vad tycker du Volkswagen CC?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-01-26 11:03
KaptenOberkommando

En till utseendet mycket sober bil! En sådan eller en Alltrack börjar på allvar bli ett hett alternativ för mig. Skulle dock gärna se att man ersätter aluminiumet i mittkonsolen mot samma trä som sitter i dörrarna. Det blir lite "hattigt" som det är nu.

#2 • Uppdaterat: 2012-01-26 11:27
Hackenbush

Otroligt fin vagn. Vill ha såklart.

#3 • Uppdaterat: 2012-01-26 12:45
hultarn

Detta är väl den snyggaste folkan, men som tyvärr blivit mindre attraktiv med den nya fronten (och även baken).
Synd!

#4 • Uppdaterat: 2012-01-26 13:44
mw73

v.a.g.. *rys*

Så... tråkiga... bilar...

#5 • Uppdaterat: 2012-01-26 15:15
Peugo

Tycker även jag att den såg bättre ut förut, så här är det med nästan varje facelift. Stora fälgar gör CC:n också finare. VW:s snyggaste bilar är Scirocco och CC, dom andra har jag redan glömt för dom är otroligt tråkiga.

#6 • Uppdaterat: 2012-01-26 16:21
raks

Är glad att jag har den gamla modellen, mycket snyggare och aggresivare front. Denna ser tyvärr alldeles för snäll ut även den har samma läckra linjer...

#7 • Uppdaterat: 2012-01-26 19:51
Serber

Fronten är för ful! Mer gubbig än Volvo S80!

#8 • Uppdaterat: 2012-01-26 22:58
V8-Power

Inget bra facelift, den är definitivt inte snygg utan tråkig.

#9 • Uppdaterat: 2012-01-27 14:32
Peugo

Jes: Tycker faktiskt det. Ser gammal ut.

#a • Uppdaterat: 2012-01-28 14:37
Roger Skagerström

Tycker den är snygg förutom bakluckan. Ser förjävlig ut i profil. Släng på ett reservdäck och det är en modern reinkarnation av den där gamla rumphuggna Lincolnen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.