Nu är tålamodet hos Volkswagens boss Oliver Blume slut. Efter att mjukvaror till den helelektrifierade versionen av Porsche Macan samt Audi Q6 e-Tron försenats ytterligare byter han helt sonika ut hela ledningen inom koncernens dotterbolag, mjukvarubolaget Cariad.
Det innebär att bolagets tidigare chef Dirk Hilgenberg tvingas lämna sin post. Även chefsingenjör Lynn Longo och bolagets ekonomichef Thomas Sedran får gå. De ersätts från och med den 1 juni i år av Bentley-chefen Peter Bosch. Han har då strikta order om att omstrukturera hela Cariad-organisationen, deras sätt att arbeta och att se över deras nät av samarbetspartners. Åtgärderna ska ytterst säkerställa att bolaget inom utsatt budget och tid når de mål som ägarbolaget, alltså Volkswagen, fastställt.
De upprepade förseningarna med mjukvarorna för både Audi och Porsche har inneburit att lanseringen av både helelektriska Macan samt Audi Q6 e-Tron försenats. Båda modeller uppges vara viktiga att få fram, för att konkurrera mot Tesla. Som ytterligare bakgrund till den drastiska omstruktureringen finns också ett missnöje med flera mjukvarubuggar i Volkswagens elektriska ID-program.
På grund av förseningarna uppges Volkswagen dessutom känt sig tvungna att skjuta fram lanseringen av VAG-koncernens nästa generations autonoma förarsystem, ett system som tidigare var planlagt till år 2026 och då tänkt att kunna nyttjas av alla tillverkare och för flera olika modeller inom VAG-koncernen.
Som ett lugnande besked till Cariads drygt 6 000 anställda runtom i världen försäkrar Volkswagen-chefen Oliver Blume att den drastiska ledningsomorganisationen inte kommer att innebära en total vändning från tidigare arbetssätt och strategier. Däremot väntas större vikt än tidigare att läggas på samarbete med andra mjukvaruutvecklare, snarare än någon strävan att hålla all mjukvaruutveckling inom den egna organisationen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.