Om folkabussen sätts i produktion kommer den att dela många likheter med konceptet I.D Buzz, som i sin tur hämtar mycket av inspirationen från Typ II från 1950-talet.
Fans till Volkswagens klassiker kan få sitt lystmäte i en modern version. Men det dröjer.
Efter många koncept verkar det som att Volkswagen äntligen gör slag i saken och tar fram en modern folkabuss. Den ska stå klar om fem år.
Enligt källor som bilsajten Automotive News har pratat med kommer produktionsmodellen att bära många likheter med designstudien I.D Buzz, som visade på Detroit Auto Show nyligen.
Diskutera: Tror du att en modern folkabuss skulle bli populär?
Enligt källor som bilsajten Automotive News har pratat med kommer produktionsmodellen att bära många likheter med designstudien I.D Buzz, som visade på Detroit Auto Show nyligen.
Diskutera: Tror du att en modern folkabuss skulle bli populär?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tror inte den skulle säljas i massor eftersom alla vill ha Suv. Men de är säkert ingen dålig buss.
För min del skulle jag helst vilja ha den gamla bussen från 50-talet som sommarbil för utflykter.
Den gamla bussen hade nog krävt ganska hög toleransnivå med tanke på den luftkylda klumpen längst bak. ;-)
Hade en VW-buss som familjebil några år på 90-talet och trivdes utmärkt med det.
De gamla folkabussarna kanske fungerade sommartid men på vintern var dom inte roliga p g a den enorma överstyrningen - och värmen var väl inte heller dessa fordons starka sida. Själv skulle jag nog vara väldigt tveksam till att sätta mig bakom ratten till en gammal folkabuss idag med tanke på den synnerligen utsatta positionen för förare och framsätespassagerare.
Även om man på den tiden inte tänkte på trafiksäkerhet på samma sätt som idag, så reagerade åtminstone jag på att man endast hade lite plåt direkt framför benen. Inte hade den mycket till ork heller. Och nog var den överstyrd, allt.
Transit-skåpen var inte heller så roliga och de släppte olastade väldigt lätt med häcken, men de hade åtminstone värme.
Minns en inte odelat positiv resa mellan Stockholm och Kall (i Jämtland). Sommar och odrägligt varmt i obekväma säten i en orkeslös bil. Visst, vi fick plats i en bil, men vi var flera som undrade om vi ändå inte borde tagit två.
I och för sig har jag kört en bubbla med åtta pers (preskriberat), men det var inte så långt.
Men den här nya skapelsen skulle kunna bli nåt.
Jag tyckte också det var otäckt med bara en tunn plåt som krockskydd i den gamla bussen, men en ägare jag talade med ansåg inte att det var så farligt, han hade reservhjulet monterat fram och det tog ju första smällen!
Men det gick visst att få varmt i den gamla bussen, det krävdes endast lite modifieringar.
Här fanns en fyndig figur som monterade in en vedkamin, eller om han eldade med koks, han hade också en öppningsbar lucka i golvet som användes när han satt ute på sjön och vinterfiskade.
Han hade den i många år, vad som hände senare vet jag inte, de försvann kanske tillsammans?
Som sommarbil behöver man inte bekymra sig om värmen i bussen. Krocksäkerheten är inte mycket att tala om eftersom det är en gammal buss, övriga bilar på den tiden hade inte heller överdrivet bra krockskydd. Köper man en veteranbil måste man vara medveten om att man inte får krockskydd a la 2017.
När jag var i 7-8 årsåldern hade föräldrarna en VW buss. Eftersom vi är en skara på fyra syskon var det ett praktiskt fordon, speciellt på semestrar när pappa vände främre baksätesraden och lutade ryggstödet mot framstolarna. Sen kunde man fylla ytan mellan sätena med packning så vi kunde leka där eller sova längs vägen.
Jag tror inte bussen skulle sälja i några större volymer, inte i den färgskalan iallafall, men målad i en standardkulör och med ett lågt pris så skulle kanske bilen skulle kunna locka unga familjer i storstaden
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.