På torsdagen presenterade branschorganisationen Bil Sweden siffror för juli månads bilhandel. Totalt registrerade svenskarna 18 161 nya personbilar, det är en ökning med 0,5 procent jämfört med samma månad förra året.
Men även om antalet nyregistreringar ökade marginellt i juli pekar pilarna för den svenska bilmarknaden nedåt om man ser över hela året. Hittills i år har 147 061 bilar registrerats, vilket betyder en minskning med 8,5 procent.
Ständiga bästsäljaren Volvo noterade 3 243 registreringar i juli och ökade därmed med 3,37 procent; mer än marknaden som helhet. Volvo V70 är fortfarande landets mest sålda bil, men i juli minskade registreringarna av den svenska kombifavoriten med 16,4 procent. Tappet vägdes upp av stark försäljning av V40, S60, V60 och XC60.
För Volkswagen, vars försäljning stigit som en raket under de senaste åren, var juli månad inte lika munter. Antalet nyregistreringar minskade med 10,0 procent, vilket innebär att Volkswagen backar tvåsiffrigt för andra månaden i rad. I juni rasade nyregistreringarna av Volkswagens bilmodeller med hela 29,34 procent.
Hittills i år har Volkswagen backat 16,19 procent, motsvarande siffra för Volvo är minus 2,87 procent. Exakt vad siffrorna innebär är svårt att säga, men klart är i alla fall att ett trendbrott skett på den svenska bilmarknaden.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
Den första modellen av Yaris kom hösten 1999 och drygt 20 år senare är det dags för fjärde generationen av Toyotas populära småbil. Sverigelansering av nya Yaris sker hösten 2020.
Fjärde generationen kommer vara något kortare och lite lägre än dagens Yaris, men fem cm bredare. Förarsätet ska vara lägre placerat och längre bak i bilen än tidigare.
För Europamarknaden byggs nya Yaris i Frankrike. Toyota har gjort om hybriddrivlinan till bilen, batteriet till elmotorn är numera av litiumjon. Enligt Toyota ska detta både bidra till bättre acceleration och lägre förbrukning/utsläpp.
Motorn i sig är en trecylindrig 1,5-liters bensinmotor. På vissa marknader kommer också trecylindriga motorer på 1,0 respektive 1,5 liter att säljas.
Toyota RAV4 kommer också som laddhybrid under 2020, till Sverige planeras den komma under sommaren.
Vätgasbilen Mirai kommer i en helt ny skepnad 2020, betydligt större samtidigt som den fått slankare linjer. Längden har ökat till 4,98 meter samtidigt som bilen blivit något lägre.
På nya Mirai har man också övergått från framhjulsdrift till bakhjulsdrift. Vätgastankarna är större än tidigare och räckvidden ska också vara 30 procent längre enligt tillverkaren.
Nya Mirai ska lanseras 2020 i Europa och det bör innebära att bilen även kommer till Sverige. Det är just nu oklart om Mirai kommer hit 2020 eller 2021.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Håller med; Heja Volvo!
Om en gammal SAAB-ägare måste välja mellan dessa två onda ting så väljer jag Volvo, alla gånger!
Många väntar nog på nya generationen Passat
Nya generationen gäsp!!
Det som är bra för Volvo är bra för Sverige, som Bildt skulle ha uttryckt det :-)
Om en bil backar och en annan gasar så ökar sannolikheten att det blir en krock, särskilt om de befinner sig i samma körfält.
Volvo använder sig alltså av kemisk krigsföring?
Men lite mer seriöst:
Kanske har folk varit lite avvaktande till det kinesiska ägarskapet.
Kanske har Volvos säkerhetssatsningar gått hem i stugorna.
Kanske har något hänt med leasingavtalen? (För privatkunderna kan knappast ha någon större påverkan, väl.)
Kanske uppfattas Volvos trendiga formspråk som modernt, medan folkor ser likadana ut som de alltid gjort.
Kanske är orsakerna helt andra.
Jag är en gammal Saabägare, men jag åker även Volvo.
Om jag jämför den gamla 9-5an med den betydligt yngre V70 så skiljer det inte så mycket på vägen.
Volvon går något tystare (däcken?) och billigare, den snittar på 0,7 (stora dieseln), Saaben 0,85, men Saaben är roligare att köra.
När det gäller insteg har V70 lägre trösklar, men 9-5 mer utrymme för huvudet, här lär man sig.
När det gäller Volvos nuvarande modeller är det endast V70 som är aktuell, V40 och V60 kommer jag inte in i .
Jag hoppas att man kan ta fram något nytt som är högre med bekvämare insteg.
De modellerna finns ju hos många andra märken.
Det är väl endast i Sverige som det här inträffar.
Internationellt är ju Volvo ganska obetydliga och tyvärr går de ju inte så bra heller.
Men vi får väl hoppas på den kinesiska utvecklingen om den nu inte är för sen.
Volvo får gasa hur mycket de vill, jag kommer ändå aldrig att köpa en, speciellt inte med designen de har nu.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.