Om det finns snö, is, snömodd eller frost på vägbanan eller angränsande vägar krävs vinterdäck mellan 1 december och 31 mars.
Fordon med en totalvikt på högst 3,5 ton samt släpvagnar som dras av dessa omfattas. Däcken måste dessutom ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter.
– Kravet på vinterdäck har räddat många liv i trafiken, säger Pontus Grönvall från Däckbranschens Informationsråd.
– Innan kravet infördes för tio år sedan körde nästan var sjätte bilist på sommardäck även på vintern, men numera är den andelen bara någon enstaka procent.
Inget krav för tunga fordon
För tyngre fordon finns inget krav om vinterdäck. Däremot måste mönsterdjupet för samtliga däck, förutom släp, vara minst fem millimeter vid vinterväglag.
Den som ertappas utan vinterdäck under perioden riskerar att få 1 200 kronor i böter. Försäkringsbolagen kan därtill kapa eller vägra betala ersättning vid en olycka.
Diskutera: Vad tycker du om lagen om vinterdäck? Vilka vinterdäck kör du med i vinter?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jodå dubbdäcken är på nu och det kändes bra idag när jag körde på mindre landsvägar med först packad snö-is sen snö uppe på det.
Ja salt det är livet det se,som dom sa i söderkåkar.
Vad är det nu med Gösta_L? Är han sjuk dä han inte hunnit kommentera...
Jag tänkte på det där med saltet. Det är väl bara i temperaturer över -5 grader celsius det har någon effekt.
De senaste veckockorna i norra norrlandsinland(från ungefär från Dorotea och norrut) har det varit kring -20 grader celsius och då är inte stenfrusna sommar däck mycket att hänga i julgranen. Det är som att åka om kring på hockeypuckar. Jag har för mig att jag läst någonstans att greppet i vanliga sommardäck redan börjar bli sämre kring +5 grader celsius.
Inför lag på att alla vinterdäck ska vara dubbdäck! Då är det säkrast för alla parter i trafiken.
Att vinterdäck med dubb är bättre än utan i vissa lägen är odiskutabelt. Ur trafiksäkerhetsaspekt är de något överreklamerade eftersom många av dem som kör dubbat höjer sin hastighet med förhållandevis lika mycket som de skulle ha tjänat i säkerhet om de höll samma hastighet som utan dubb. Man talar här om miljöaspekter när det gäller salt men glömmer att dubbdäck också är en miljöbov. Men det blir knappast bättre miljö av att förbjuda dubbdäck på enstaka gator och inte i jämförelse med det elände det ställer till.
Håller med Focus. Har själv goda erfarenheter av dubbfria vinterdäck sedan drygt 10 år tillbaka. Bra vinteregenskaper och komfortabelt. När det är snorhalt = isigt så får man köra med insidan av huvudet vilket tyvärr många glömmer bort och då spelar det ingen roll vad man har för däck, ABS, antisladd etc.
Ja focus visst är dubbdäck en miljöbov, men det är ju hela bilen med, gummipartiklar från dubbfria däck är väl inte helt miljöfrämjande heller.
Och varför tyckas alla som kör dubbfritt att tänka att de som kör med dubbdäck ALLTID kör för fort och inte andvänder huvudet? Är detta ett slag försvar för er som kör dubbfritt? Jag kör med dubbdäck och jag anpassar ändå alltid hastighet efter väglag, dubbdäcken anser jag bara ger mig det där lilla extra som behövs lite då och då när det dyker upp is eller packad snö. Jag tror inte det är sommarväglag bara för jag kör med dubbdäck och det tror jag inte många andra gör heller, det finns ett fåtal bilförare som alltid kör för fort och det har inte med däck eller väglag att göra. Dom bryr sig helt enkelt inte om andra trafikanter.
Raymond, tyvärr är det så att alltför många som kör med dubbdäck tror att de kan köra precis som vanligt.
Jes, jag tror ingenting. Jag observerar från passagerarsätet hur "genomsnitssdubbdäckaren" kör sin bil. De kör verkligen som vanligt.
Det där att köra med insidan måste ha någon nedre gräns
Ligger man i 55 km/h på 90 väg och samlar bilar då är man också trafikfarlig
Man blir ett hinder som skapar omkörningar
Så en del borde ställa bilen på vintern och åka buss
Sen är nog fyrhjulsdrift psykologiskt farligt vid vinterväglag. Många som har awd nyttjar denna ökade framkomlighet genomatt köra lite fortare. Det många glömmer med awd är att det systemet på intet sätt hjälper till med inbromsning som faktiskt är mycket viktigare än att kunan köra fortare framåt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.