Nästa artikel
Vinst för Seat för första gången sedan 2008
Nyheter

Vinst för Seat för första gången sedan 2008

Publicerad 17 mars 2016
Biltillverkaren Seat meddelar att de under 2015 gått plus för första gången sedan 2008.
Sex miljoner euro i vinst, det blev Seats resultat för 2015. Det innebär att tillverkaren går plus för första gången sedan 2008 och dessutom har de förubblat sin omsättning sedan 2009, nu är den uppe i 8,3 miljarder euro. Vinsten har ineburit att Seat har kunnat satsa mer pengar på utveckling och under 2015 nyanställdes runt 350 personer.

– SEAT fortsätter att förbättra sin förmåga att själva skapa resurserna som finansierar investeringar och stärker företagets ställning. Efter flera års framgångar var 2015 en riktig milstolpe längs vägen mot hållbar lönsamhet, säger Holger Kintscher, Vice-President för finans, IT och organisation på SEAT.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-03-17 11:23
Axa

Tummen upp!

#2 • Uppdaterat: 2016-03-17 17:07
Oomkullrunkelig

Hur kan en tillverkare som Seat finnas kvar överhuvudtaget?

#3 • Uppdaterat: 2016-03-17 17:16
Koogan

Seat gör ju klart snyggast bilar i VW koncernen. Inte så strama och tråkiga som övriga märken.

#4 • Uppdaterat: 2016-03-17 19:05
Vidstige

Märkligt detta med Seat, Skoda och VW. Samma innehåll, samma drivlinor etc. Vem tror på att det är olika märken egentligen? Ja bortsett från Vi bilägares journalister förstås.

#5 • Uppdaterat: 2016-03-18 06:44
Leif Kavander

Tycker att leon är en snygg och trevlig bil.

#6 • Uppdaterat: 2016-03-18 09:45
Axa

Vidstige, vad menar du?

#7 • Uppdaterat: 2016-03-18 13:23
benny karlsson

Gillar Seat, fräckaste bilen i koncernen. Roligare att köra än syskonen helt enkelt och snyggare dessutom.

#8 • Uppdaterat: 2016-03-19 14:54
Vidstige

Ava, det jag menar är att jag tycker Seat och kanske även Skoda borde skrotas som märken då dom är för lika VW. S.k. "badge engineering" har sällan eller aldrig fungerat bra som koncept i bilvärlden, köparna genomskådar det. Alt att man gör större verklig skillnad på bilarna i egenskaper och pris. Audi kritiserade jag inte då jag tycker märket är tydligare även om det ibland blir lite för lika som t.ex. Audi A3 kontra VW Golf.

VW skulle alltså då kunna tillverka sina bilar i Spanien och Tjeckien men med samma modeller som man har som VW. Och förstås kan man då fortsätta kalla bilarna Seat i Spanien och Skoda i Tjeckien om man vill, även fast det då vore helt samma bilar. Ungefär som att Opel kallas för Vauxhall i England.

Men det är möjligt att Seat nu verkligen börjar skilja sig lite mer mot VW vad gäller egenskaper och stil. Och att det då syns i att man vänt till vinst. Då är det väl en positiv utveckling och kanske har då Seat ändå ett existensberättigande som eget märke. Framtiden får utvisa det.

#9 • Uppdaterat: 2016-03-19 17:28
Reverend Benny

@Vidstige
Precis det du beskriver, s.k "badge engineering" var något VW pysslade med i större utsträckning i början på 2000. Seat Ibiza blev t.ex. Polo Playa i vissa länder och Skoda tillverkade transporters som VW satte sin logga på. Resultatet blev inte särskilt bra då Skodas transporters rostade friskt osv.
Det skiljer sig mer idag än det gjorde för några år sedan, sen är det sannolikt så att det är ett medveten strategi från VAG gruppen, att bilarna måste skilja sig mer.
Nu lånar man t.ex. inte interiör rakt av utan kör egen design och lösningar.

I vissa länder och några modeller så är det dock uppenbart att det är just badge engieering det handlar om, skoda rapid och Seat Toledo är ett bra exempel samma med minibilarna mii och citigo. Dock så har dom lyckats bra att skapa olika erbjudanden som tilltalar olika kunder.

Seat har verkligen rykt upp sig med sina nya modeller sedan några år tillbaka, riktigt kul att dom går plus och nedläggningshot slipper hänga över Seat som det pratats om i många år nu.

Sen producerar ju Audi någon eller några av sina modeller i Spanien redan och fler lär det bli då det är en modern bilfabrik.
Hoppas även detta betyder att Seat nu har kapital att släppa någon hybridvariant framöver, en plug-in Leon hade varit kul.

#a • Uppdaterat: 2016-03-19 17:48
saabnisse

Badge engineering har ju förekommit sedan trettiotalet främst i USA med gott resultat. T.ex Chrysler hade Dodge DeSoto och Plymouth och det skilde marginellt tekniskt mellan dem, men alla märken hade sina specifika köpare.
Likadant var det hos Ford och GM.
Så länge ett specifikt märke säljer och har något som gör det unikt kommer det säkert att finnas kvar.
När det gäller Seat tycker jag att de, liksom Skoda, gjort en lyckad klassresa sedan VAG tagit över.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.