En mångårig och infekterad konflikt mellan Tesla och en kund i Norge har nu nått vägs ände. Det skriver Motor.no.
Efter att kunden i över fem års tid ha vägrat hämta ut sin bil från verkstaden i Oslo-stadsdelen Skøyen dömde tingsrätten slutligen till kundens fördel. Eftersom Tesla inte överklagat domen inom tidsfristen har den nu vunnit laga kraft.
Tesla Norge ska därmed betala ut över 1,9 miljoner kronor till kunden. Det inkluderar hela köpesumman för bilen, omkring 1,1 miljoner kronor, samt 600 000 kronor i ränta och 239 000 kronor i rättegångskostnader.
Inte snabb nog
Konflikten uppstod i samband med att kunden köpte sin bil, en Model S P90D, år 2016. Under väntetiden mellan beställning och leverans lanserade Tesla en ny version av bilen, med längre räckvidd och snabbare acceleration.
Tesla lovade att den äldre varianten mot betalning skulle gå att uppgradera för att motsvara den nyare bilens prestanda. Kunden ska enligt uppgift också ha fått en personlig garanti för detta på X, dåvarande Twitter, av Elon Musk själv.
Men Tesla lyckades trots detta inte genomföra uppgraderingen. Detta, och en del andra påstådda problem med bilen, gjorde att kunden helt enkelt lät den stå kvar hos verkstaden samtidigt som han krävde att Tesla skulle köpa tillbaka den.
Det slutade med att bilen blev stående utanför verkstaden i omkring 2 000 dagar, till november förra året. Tesla försökte kräva kunden på 99 000 kronor i parkeringskostnader för detta, men tvingades ge sig på den punkten också.
Tesla köpte tillbaka bilen i fråga i slutet av juli, och har genom en auktionsfirma sålt den vidare till en privatperson i Bergen.
Kommentarer till artikeln (16)
- 19 september 2023 Tesla har fått mycket,…
- 18 september 2023 Tydligen var jag lite för…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.