Sedan Tesla började satsa på så kallad megagjutning av aluminium i ett enda stycke har flera andra bilmärken hakat på samma trend, bland andra Volvo och Hyundai.
Målet är att kunna tillverka bilar betydligt effektivare än i dag och därmed spara pengar. Enligt Volvo kan tekniken ersätta mellan 70 och 100 enskilda komponenter.
Nu påstår sig Tesla ha kombinerat flera olika innovationer för att ta megagjutningen till nästa nivå, skriver Reuters. På sikt kan det bli en nyckelfaktor till att halvera produktionskostnaderna, något Elon Musk har som mål.
Tesla använder i dag megagjutning för att tillverka strukturen för front och bakparti på Model Y. Med den nya tekniken kan företaget använda samma teknik för att tillverka nästan hela det komplexa underredet på bilen, en del av bilen som i dag kan bestå av 400 enskilda komponenter, och korta ned utvecklingstiden för nya bilar till mellan 18 och 24 månader.
– Det här kan få enorm påverkan för bilindustrin, men det är en väldigt utmanande uppgift, säger Terry Woychowski på ingenjörsföretaget Caresoft Global och som tidigare jobbat på General Motors i mer än 30 år, till nyhetsbyrån.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (10)
- 15 september 2023 Pi, ja jag antar att de gör…
- 15 september 2023 bejje - är väl ungefärdet…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.