Vi Bilägare fick en pratstund med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljöminister Karolina Skog (MP) kort efter att de presenterat de nya miljözonerna.
Vi Bilägare: Varför väljer ni en åtgärd som straffar konsumenterna och inte biltillverkarna?
Karolina Skog: Vi har sett att införa miljözoner är det mest effektiva redskapet som vi kan använda för att göra luften på förorenade gator bättre. Vi gör samma bedömning som flera städer över hela Europa som gör motsvarande åtgärd.
Vi Bilägare: Varför har ni valt fördröja förbudet mot dieselbilar med Euro5 i till 2022 och inte 2020?
Tomas Eneroth: Det är viktigt att det ska finnas en förutsägbarhet. Bilägare köpte subventionerade dieselbilar för att göra en god miljögärning, då är det inte rimligt att så skarpt inpå förändra förutsättningarna. Därför var det viktigt att försena införandet av miljözoner och att inkludera Euro 5 i förhållande till Transportstyrelsens förslag.
Vi Bilägare: Är det möjligt att uppdatera sin gamla dieselbil till att klara Euro 6-gränsen?
Tomas Eneroth: Det åligger Transportstyrelsen att titta på den tekniska utformningen. För att citera Håkan Samuelsson (vd Volvo Cars), det låter sig kanske inte vara ekonomiskt möjligt på ett enkelt sätt. Fast det återstår att se om transportstyrelsen väljer att öppna upp för sådana möjligheter.
Vi Bilägare: Finns det risk att innerstäderna blir en rikemanszon?
Karolina Skog: Vi presenterar ett verktyg för städerna att arbeta kring. Sedan kommer besluten att fattas kommunalt om hur stora luftproblem de har och väga det mot den typen av aspekter.
Karolina Skog: Vi har sett att införa miljözoner är det mest effektiva redskapet som vi kan använda för att göra luften på förorenade gator bättre. Vi gör samma bedömning som flera städer över hela Europa som gör motsvarande åtgärd.
Vi Bilägare: Varför har ni valt fördröja förbudet mot dieselbilar med Euro5 i till 2022 och inte 2020?
Tomas Eneroth: Det är viktigt att det ska finnas en förutsägbarhet. Bilägare köpte subventionerade dieselbilar för att göra en god miljögärning, då är det inte rimligt att så skarpt inpå förändra förutsättningarna. Därför var det viktigt att försena införandet av miljözoner och att inkludera Euro 5 i förhållande till Transportstyrelsens förslag.
Vi Bilägare: Är det möjligt att uppdatera sin gamla dieselbil till att klara Euro 6-gränsen?
Tomas Eneroth: Det åligger Transportstyrelsen att titta på den tekniska utformningen. För att citera Håkan Samuelsson (vd Volvo Cars), det låter sig kanske inte vara ekonomiskt möjligt på ett enkelt sätt. Fast det återstår att se om transportstyrelsen väljer att öppna upp för sådana möjligheter.
Vi Bilägare: Finns det risk att innerstäderna blir en rikemanszon?
Karolina Skog: Vi presenterar ett verktyg för städerna att arbeta kring. Sedan kommer besluten att fattas kommunalt om hur stora luftproblem de har och väga det mot den typen av aspekter.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att dieslar släppte ut mycket kväveoxider har varit känt sedan länge utom för politiker. Om man vetat, var det väl ganska idiotiskt att klassa dieslar som miljöbilar och ge dem skattebefrielse i fem år för att när skattebefrielsen går ut förbjuda dem i vissa städer, eller?
.
Vad innebär egentligen begreppet miljöbil? Kan någon med kunskap om detta ge en förklaring.
Jag förutsäger att hybrider som inte går att köra på förnybart bränsle blir nästa target. Så köp inte en sådan.
Karolina Skog svarade inte på någon av de två frågor hon fick även om hon snuddade lite på fråga två. Underkänt!
https://www.expressen.se/nyheter/forskaren-miljozoner-behovs-inte-i-sverige/
Bara nästa steg i Stockholmarnas inställning till svensk landsbygd.
Först Kindberg Batra som sa att "stockholmare är smartare än lantisar"
Sedan Löfvén som nyss sa att "INTE MINST när storstadsbor åker ut på landet måste det fungera även där"
Nu Caroline Skog som i tidningsintervju säger att " dieselbilar som inte får användas i staden kan användas på landet"
Vad innebär egentligen begreppet miljöbil?
De är våra valda politiker som av gör det hela.
Därför så har det vela hit och dit för de har så låg kompetens i ämnet.
Hur blir det med direktinsprutad bensinmotorer som vräker ut mer
cancerframkallande partiklar mot äldre dieselmotor skall dessa helt förbjudas eller?
Säger man A så får man säga B
Ja de är ju politikerna som bestämmer om de är miljöbil eller inte oavsett om de är Miljöbil eller inte
Obegripligt att ett litet skitparti som MP fått sån makt. De som inte ens insett att Sverige faktiskt är större än Södermalm...
MP ser världen genom ett sugrör, de riktar in sig på en sak, tar beslut om den, utan att förstå helheten.
Tacka dem för mackdöden t.ex.!
Förutsägbarhet i sverige...
I morgon kanske vita bilar ska extraskattas?
Allt handlar om att få in mer skatt.
Det är tack vare den kontraproudktiva låsningen i migrationspolitiken som MP kan diktera dessa vansinniga beslut.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.