Nästa artikel
Vi reder ut: Därför misslyckas Toyota Yaris i älgtestet
Nyheter

Vi reder ut: Därför misslyckas Toyota Yaris i älgtestet

Publicerad 30 november 2020 (uppdaterad 30 november 2020)
Anders Helgesson svarar på läsarnas frågor kring Toyota Yaris misslyckande i undanmanöverprovet.

I senaste testet av småbilar visade det sig att Toyota Yaris inte klarar undanmanöverprovet särskilt bra. I testet, där vi simulerar till exempel ett utspringande barn som springer ut och som föraren måste väja för.

Vi har fått in flera frågor från läsarna som testledaren Anders Helgesson svarar på i veckans avsnitt av Vi Bilägares podcast. Du kan lyssna här ovan eller läsa sammanfattningen här nedan.

Om ni hade kört fortare hade bilen förmodligen klarat undanmanövern bättre?

Ja, det stämmer. Ju mer vi ökar hastigheten desto större är chansen att bilen understyr. Det gäller alla bilar. Hade vi höjt tempot hade den förmodligen understyrt, men det är inte det vi vill undersöka. Vi vill undersöka när den kan klara av manövern och det gör den ju inte om den understyr för tidigt – till exempel om vi kör in i 100 km/tim istället för 70. Då missar vi första svängen och då går bilen bara rakt fram. 

Vi tar bilen till sin gräns och den ska vara ”snäll” fram till sin gräns. Den ska inte vara som en huggorm som Yaris är. Den ska vara trygg och det är inte Yaris. Vi tittar mer på beteendet än på hastigheten.

I andra tester har Yaris klarat sig mycket bättre, det måste ju vara ert test som det är fel på?

Vi lastar alltid våra bilar och kör i undanmanöverprovet vi haft sedan uppemot 40 år, och som Christer Glenning utvecklade. Det används även av Årets Bil-juryn. Det går inte att jämföra rakt av med andra undanmanöverprov. Det ska vara identiska förhållanden och identisk last. Vi jämför dessutom med de bilar som deltog i det här testet och de klarade provet mycket bättre.

Varför har Toyota gjort så här?

De har fått mycket kritik för att vara tråkiga att köra och nu har Toyota tagit i från tårna. Men istället blev bilen lite för överstyrda. Det är egentligen inget problem om bilen har ett snabbfotat antisladdsystem som kan sortera ut problemet. Det är där bilen brister.

Vi har testat Toyota Camry som har ett annat beteende. Den går mycket lugnare och är främst utvecklad för USA. Där kanske man inte uppskattar körglädje på samma sätt och behöver inte lägga ned så stor möda på antisladdsystemet.

I filmen ser det ut som att ni svänger in väldigt kraftigt?

Det är överraskningsmomentet som är grejen. Provet ska undersöka hur bilen reagerar när föraren blir överraskad. Det är därför vi kör testet så aggressivt som vi gör med en abrupt styrrörelse. Blir man överraskad är det så föraren kommer göra. Högst sannolikt släpper man också på gasen vilket även vi gör under provet. 

Hur ska problemet lösas?

Vi tror att problemet går att lösa genom att programmera om antisladdsystemet. Det ska vara lite mer konservativt och slå till snabbare.

Läs också: Nya modellen misslyckas i älgtest: ”Inte acceptabelt”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-11-30 11:12
A.L

Ja det är det instinktiva beteendet att bromsa så klart - förutsatt att man hinner. Men det bygger på att det i alla fall är mer än två sekunder kvar till viltet/bilen/barnet etc - (givet en hastighet om 70 km/h). När man inte hinner reagera och bromsa styr man istället undan - och det är denna gir som provet är tänkt att spegla.

Att bromsa och styra undan är ju en annan sak och då påverkas också fordonet av andra krafter än när man styr undan (utan att bromsa).

MVH AL

#c • Uppdaterat: 2020-11-30 11:57
L West

Hur var det nu för många år sen vi blev lärda av en rallyförare? Först bromsa allt vad du kan för att få ner farten och medan du bromsar börja vrida på ratten och sen just innan det smäller släppa bromsen. Vem är så kall förutom just rallyförare...? Och det var väl före ABS-tiden?

#d • Uppdaterat: 2020-11-30 12:55
Simon no1

Jag har nu ägnat mycket tid och arbete åt att granska varför bilen beter sig som den gör när Anders Helgesson kör den och inte när den testas av andra förare, det jag upptäckt och som alla intresserade kan kolla på i deras egna film är att man svänger betydligt senare in i undanmanövern med Yarisen, om man tittar på när handen på ratten är rakt upp så är Jazzens bakhjul vid sista konan, Yarisen däremot har passerat med 1-2 meter innan man påbörjar giren, det innebär att man får en mycket skarpare kurva

Kollar man dessutom på ljuset så är körningarna inte gjorda vid samma tid, det är betydligt mörkare vid filmningen av Yaris vilket också är märkligt, det är synd att man inte kan lägga ut bilder och filmer här, jag har nämligen lagt ihop filmerna och då ser man tydligt skillnad i hur man kör i provet, så det vore intressant att få en förklaring på varför körningen skiljer sig så mycket mellan Yaris o Jazz

#e • Uppdaterat: 2020-11-30 15:36
Audi A5 SB

Ja, det är märkligt att det alltid är fel på testet om ens favoritmärke sågas vid fotknölarna. Och hur man kan "ägna mycket tid och arbete" för att försöka hitta hur man testar fel. Sen blir det ju lite ofrivilligt roligt med varför:

"Kollar man dessutom på ljuset så är körningarna inte gjorda vid samma tid, det är betydligt mörkare vid filmningen av Yaris vilket också är märkligt, ...."

#f • Uppdaterat: 2020-11-30 15:58
Peter E

"Om ni hade kört fortare hade bilen förmodligen klarat undanmanövern bättre?
Ja, det stämmer. Ju mer vi ökar hastigheten desto större är chansen att bilen understyr. Det gäller alla bilar"

Elementärt min käre Watson.

Men det kanske vore enklare att förbjuda Anders Helgesson att köra undanmanöverprov. ;-)
Då hade ju vissa här sluppit att ägna mycket tid och arbete åt att....ja.....vette tusan vad egentligen... :-)

#g • Uppdaterat: 2020-11-30 16:11
Simon no1

A.L jag har först idag skickat bilder och frågat hur det kommer sig att de kör olika i testet, men än så länge inte fått svar

jag har som sagt inga problem med att bilen beter sig som den gör, vad jag däremot förvånas av är att det bara är VIB som lyckats få den att uppträda så märkligt, självklart har de valt filmklippet där den uppträder som sämst eftersom de vill visa oss hur den beter sig, inget konstigt alls, men jag har redan sett tester där den inte beter sig så här så självklart undrar man ju varför den gör det när Helgesson kör, eftersom jag har videoredigeringsprogram så laddade jag ner filmen och dels körde den med båda bilarna parallelt, då är det väldigt tydligt hur mycket det skiljer, därefter tog jag bild när de precis har påbörjat giren och då visar det sig att det skilje rejält, om det är en slump eller om de ville provocera för att förtydliga i filmen vet jag inte innan de svarat

Ska man vara lite extra konspiratorisk så är det lite intressant att Anders Helgesson dyker upp på VWs sida din bil :)

Men jag antar och hoppas att han är neutral i sin bedömning även om det är märkligt hur han sågar Yarisen för något han påstår skulle kunna hända, det är mycket som skulle kunna hända när man kör bil :)

#h • Uppdaterat: 2020-11-30 16:12
A.L

Ja du Simon. Jag antar att du är en av dem som hört av dig till redaktionen och protesterat vilt över att bilen inte går dit du säger att den skall gå.

Men först och främst brukar man ju köra mer än en gång genom undanmanövern. Det finns ju - precis som du är inne på - också andra faktorer som påverkar resultatet. Man kan alltså inte sitta och formulera kritik baserat på en filmsekvens utan behöver snarare titta på samtligt gjorda körningar innan man påstår att testet inte är korrekt genomfört.

Sekundärt tycker jag mig kunna notera att giren inleds ungefär samtidigt. Hos Toyota c:a 11 sekunder in i filmen och hos Honda c:a 35 sekunder, och något förbi konen på vänster sida i bild. Vad som däremot inte sker i Toyotan när föraren (i och för sig svårt att tyda) vrider på ratten är att framhjulen reagerar. Och det kan ju ha en herrans massa olika förklaringar. Hos Hondan - där styrningen ser ut att vara lite mer linjär - ser reaktionen snabbare ut. I andra svängen ser man sedan tydligt att Hondan understyr - kanske för att man lägger på mer bromsmoment på vänster framhjul än vad Toyota gör (vilket får effekten att man får ner farten snabbare). Därutöver är det för mig tydligt att Toyotan studsar i sidled och att rollvinkeln är större - klart mycket större till och med.

Att skylla det här på föraren är helt enkelt inte intellektuellt hederligt. Det är tvärtom uppenbart att antisladdsystemet och eventuellt fler saker behöver korrigeras på Toyotan. Kanske en sänkning av maxlasten i kombination med en förbättrad antisladdfunktion samt en förändrad styrgeometri är vad som krävs?

MVH AL

#i • Uppdaterat: 2020-11-30 16:17
Peter E

Varken Toyota Yaris eller Renault Zoe klarar gränsen för godkänt (72 km/h) i älgtestet. Toyota må vara nära med en hastighet på 70 km/h, men beteendet är osäkert. Beteendet börjar redan vid första försöket i 68 km/h då bilen sladdar kraftigt. Problemet ligger i styrningen som är för snabb för bilens bästa. Antisladdsystemet märks av, men kastet kommer så snabbt att det inte hinner gripa in förrän det är för sent.

Från Teknikens värld.

#j • Uppdaterat: 2020-11-30 16:52
Simon no1

Peter E, å samtidigt klarar den 74 i andra test? När ID3 kördes så klarade ingen förare första körningen utan att köra ner konor, de anser att den är omöjlig att förutsäga, men skrev man att köparna skulle avvakta med köp då?

Nej just det, det var ju en VW

#k • Uppdaterat: 2020-11-30 16:59
Peter E

Buhuuu, alla är stygga mot Toyota.
Alla vill Toyota ont.
Orättvist mot Toyota.

Jösses. :-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.