Nästa artikel
"Vi behöver fler alkolås i trafiken"
Nyheter

"Vi behöver fler alkolås i trafiken"

Publicerad 27 april 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Transportstyrelsen ska på uppdrag av Regeringen undersöka förutsättningarna för ett införande av obligatoriskt alkolås för vissa fordons- eller användarkategorierna.
- Vi behöver fler alkolås i trafiken och exempel på områden där användningen kraftigt bör öka är skolskjutsar, bussar i lokaltrafik och transporter av farligt gods, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
 
Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda förutsättningarna för att införa obligatoriskt alkolås för vissa fordons- eller användarkategorier.

- Alkohol och trafik hör inte ihop och därför går nu regeringen vidare med att se om det finns vissa typer av transportsammanhang där Sverige kan införa obligatoriskt alkolås, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
 
I uppdraget ingår även att samråda med andra länder som arbetar med liknande frågor. Uppdraget ska ske i samarbete med Vägverket och i samråd med andra berörda aktörer och ska redovisas till Näringsdepartementet senast den 1 mars 2010.

DISKUTERA: Vad tycker du om förslaget, kan det göra de svenska vägarna säkrare?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-04-28 14:10
S-E S (ej verifierad)

Dagens myndigheter, med undantag för polisen, är i dag helt ointresserade av att lagföra fyllon bakom ratten. Hur skoj är det för en polis att haffa en rattfyllerist för att 2 timmar senare åter ta in samma person, lika full, körande i samma bil,när de känner till att personen i fråga har 20-30 rattfylleriförseelser sedan tidigare? Det kanske är domstolarna som behöver alkolås?

#9 • Uppdaterat: 2009-04-28 17:38
Roy (ej verifierad)

Patriks tankar väcker nya idéer.
Både reaktionsförmåga och förmågan att dra snabba och korrekta slutsatser sätts troligen ner av droger. Kanske skulle något test där man måste trycka på rätt knappar för att släcka lampor som tänds i slumpmässig ordning fungera - men det tar ju en viss tid. Hur många bilar skulle stå med motorn på tomgång?

#a • Uppdaterat: 2009-04-29 11:28
Saabnisse (ej verifierad)

Varför skulle motorn behöva gå på tomgång, Roy?
Med ditt föreslagna system skulle det ju kunna gå att se till att motorn inte kan startas förrän allt är ok.
Men det finns problem med alla sådana här system, dels finns det en del hjälpsamma muppar som ser till att låset öppnar, dels finns det de som efter det att de kommit igång sätter i sig en skvätt eller tar några piller.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.