Nästa artikel
Veoneer gör kameror till självkörande bilar på nivå 4
Nyheter

Veoneer gör kameror till självkörande bilar på nivå 4

Publicerad 20 september 2019
Svenska teknikföretaget ska ta fram en värmekamera värdig den näst högsta nivån av autonomi.
Veoneer säger att de valts ut av en ”ledande global biltillverkare” till att bygga en värmekamera för självkörande fordon på nivå 4. Skalan är femgradig, där 5 innebär full autonomi, utan interaktion från föraren.

Vilken global biltillverkare det rör sig om är än så länge inte officiellt, men Veoneer äger tillsammans med Volvo Cars företaget Zenuity, som specialiserar sig på mjukvaruutveckling till självkörande bilar.

Veoneer ska börja bygga det nya kamerasystemet 2021 och säger att det är det första i sitt slag på den nivån av självkörande. Flera värmekameror med mörkerseende kombineras med vanliga kameror, lidar och radar för att kunna upptäcka såväl fotgängare, samt djur och andra fordon i närheten. Värmekamerorna kan enligt Veoneer känna av mycket små värmeavvikelser och de urskiljer objekt oavsett siktförhållanden som orsakas av mörker, rök eller motljus.

– Vi gläds åt att en ledande global biltillverkare valde Veoneer, så att vi kan bidra till utvecklingen av autonoma system för bilar, säger Jan Carlson, chef för Veoneer. 

Diskutera: Vilken biltillverkare tror du att Veoneer ska utveckla värmekamerorna till?


 
Nivåer på autonoma bilar
  • Nivå 0: Ingen automation.
  • Nivå 1: Förarstöd exempelvis i form av ACC (Adaptive Cruise Control) för att hålla avstånd till framförvarande fordon eller för att hålla fordonet inom ett körfält.
  • Nivå 2: Förarstöd som kombinerar styrning, acceleration och inbromsning
  • Nivå 3: Fordonet kan ta över körningen fullt ut under vissa förhållanden, exempelvis på valda vägsträckor vid vissa tidpunkter, men föraren ska alltid vara beredd att ta över fordonet.
  • Nivå 4: Fordonet kan ta över körningen fullt ut under vissa förhållanden, exempelvis på valda vägsträckor vid vissa tidpunkter. Fordonet ska också klara av att stanna på ett säkert ställe om föraren inte tar över när fordonet indikerar att AD-körning inte längre är tillåten.
  • Nivå 5: Fordonet klarar körningen på alla vägsträckor och under alla förhållanden.

Källa: Trafikverket

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-09-21 21:03
Peter E

Konstigt, jag har en/flera kompisar på Veoneer som jobbar på deras ytmonteringslina.

#2 • Uppdaterat: 2019-09-21 21:29
L. Mäkinen

Jag levererar massor av komponenter till Veoneer varje vecka.

#3 • Uppdaterat: 2019-09-22 12:06
Roy J

Det här ger möjligheter till att självkörande bilar blir totalt överlägsna mänskligt framförda bilar beträffande säkerhet och effektiv trafik.

#4 • Uppdaterat: 2019-09-21 13:17
milkylainen

Veoneer är ett mjukvaruföretag. De kan inte bygga någon hårdvara. Troligast är att de vänder sig till ett hårdvaruföretag för IR-kamera och kameramjukvara. Sen tränar de neurala nät på IR-bilder.

#5 • Uppdaterat: 2019-09-23 06:32
milkylainen

Peter E: Intressant. Men en IR-kamera är en sensor (CMOS/CCD/Annat?) och är du seriös behöver du bygga någon form av kylare till den. Typ någon linjärkompressor. Det vore rent korkat av Veoneer att försöka sig på att konstruera sånt. Veoneer gör mjukvara primärt. Givetvis kommer mjukvaran köra på någon hårdvara som de säljer.
Min gissning är att de bygger en okyld IR-kamera med måttlig prestanda vad gäller IR-kameror beträffar. Den används som stöd till andra visuella system. Glas blir t.ex. lättare att upptäcka med en IR-sensor eftersom glas ofta är helt mer eller mindre helt ogenomskinligt för IR-spektrat. T.o.m så att det reflekterar IR-spektra hyfsat väl.

Alltid undrat på hur autonoma system reagerar på stora speglar... :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.