Här är hjärnan som möjliggör självkörande bilar på nivå 4.
Autolivs avknoppade bilsäkerhetsföretag Veoneer har tillsammans med Volvoägda Zenuity utvecklat en hårdvara och mjukvara för en självkörande superdator som ger bilar förmågan att nå autonom nivå 4. Det innebär enligt SAE (Society of Automotive Engineers) att bilen sköter all körning, i stort sett utan mänsklig interaktion.
Superdatorn bygger på systemchipet NVIDIA Xavier och kan bearbeta data från upp till 27 sensorer. Zeus är också utrustad med Veoneers mjukvara för artificiell intelligens och djupinlärning.
– Vi har utvecklat Zeus för att mobilitetslösningar ska vara säkra och den är ett viktigt steg mot att kommersialisera autonom körning till 2021, säger Jan Carlson, vd för Veoneer.
Diskutera: Tror du att vi kommer att ha självkörande bilar 2021?
Superdatorn bygger på systemchipet NVIDIA Xavier och kan bearbeta data från upp till 27 sensorer. Zeus är också utrustad med Veoneers mjukvara för artificiell intelligens och djupinlärning.
– Vi har utvecklat Zeus för att mobilitetslösningar ska vara säkra och den är ett viktigt steg mot att kommersialisera autonom körning till 2021, säger Jan Carlson, vd för Veoneer.
Diskutera: Tror du att vi kommer att ha självkörande bilar 2021?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ingen som ägt en dator eller en mobiltelefon lär vilja sitta i en bil som styrs av .. en dator.
Här en liten snutt som visar hur det går när terrorister hackar moderna fordon:
https://www.youtube.com/watch?v=OvewYslou9g
"It´s zombie time!! I´d buckle up if I were you.."
.
Jag är skeptisk till autonoma bilar.
Det är väl ganska få bilar idag som inte har annat än datorer som filtrerar förarens signaler.
Det beror nog mest på juridik och inte teknik om självkörande fordon kommer att vara vanliga.
Superdator eller inte, en dator är en dator och som vi alla vet så ballar de ur ibland.
Så länge tekniken fungerar som kommer det nog att vara ok men juridiken är en helt annan historia.
Om tekniken fallerar i en sådan bil om jag åker i den så inte fan tänker jag ta på mig skulden om det sker en olycka.
Det kommer kanske att ske olyckor för att tekniken brister, eller tom hackning. Men med tanke på hur många olyckor som beror på mänsklig inblandning så kommer dessa bilar sannolikt ändå vara betydligt säkrare.
Utvecklingen går fort nu. Spännande med de första färdiga produkterna när de börjar säljas 2021 (inte bara Volvo, utan även t.ex. BMW - som kallar sin utveckling Vision iNext, med flera). De bilar som man kommer att kunna köpa redan 2021 kommer naturligtvis även att kunna köras manuellt (med nästa generation förarstöd som extra hjälp/säkerhet) - och den kombinationen/möjligheten kommer säkerligen att dominera nybilsförsäljningen tills minst 2030 och kanske + många år även efter det).
Och nog litar jag mer på dessa system än vissa av de förare som jag möter (som hetsar istället för att visa medtrafikanter respekt och hjälpsamhet).
När jag hör att folk är skeptiska till självkörande bilar undrar jag alltid om de inte egentligen menar att det är tidsperspektivet som de inte tror på.
För att fordon någon gång under mänsklighetens tid på jorden kommer kunna framföras autonomt måste det väl ändå vara väldigt låga odds för.
Eller hur resonerar du Raphael?
Det kommer komma en inte alltför avlägsen framtid då man kommer ta sig för pannan när man tänker på att det fanns en tid då man lät människor styra bilar som kunde framföras helt fritt och i hög fart. Och folk dog som flugor för att man somnade, chansade, blev arg, mobilsurfade och allt annat dumt man kan göra i en bil.
Nä tack skulle inte vilja ha en robot bil blir barra uttråkad kör gäller själv men om man nu kan göra en så avancerad bil som kör sig själv kan man inte så göra en som ochså hjälper en förare undvika olyckor och ta över kontrollen om något håller på o hända finns rätt många som tycker om o köra
Man kan ju jämföra med den vertikala transporten.
Det är länge sedan man slopade föraren i våra hissar. Visserligen är det en avsevärt enklare trafik det handlar om och därmed en enklare teknik, men det finns ändå en väl funktionerande utprovad detalj som även används inom järnvägen sedan mer än 150 år och som relativt enkelt kan överföras till självkörande bilar, nämligen Nödstoppet!
Men det krävs ju förstås att minst en av passagerarna är vid medvetande under färd!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.