Tyskland är ett föregångsland med vätgasdrift.
30 företag, högskolor och regioner har som del i EU-projektet Hydrogen Infrastructure for Transport (HIT) har tagit fram en plan för att bygga 29 vätgasmackar i Sverige. Det rapporterar Ny Teknik.
Sveriges första vätgasmack invigs den nionde juni i Malmö. Nästa börjar byggas senare i år i Arjeplog för att förse de många testbilarna där med bränsle. 2015 beräknas det finnas mackar i Göteborg, Stockholm och Falkenberg.
– Vi har gjort den här studien på uppmaning från EU som vill att medlemsländerna skapar en infrastruktur för miljövänliga bränslen, där vätgas är ett. Vi har hjälpt de lokala aktörerna att söka EU-stöd, och när det gäller de första fyra orterna har vi en stark ansökan, säger Björn Aronsson, vd för Vätgas Sverige till Ny Teknik.
Varje vätgamack kostar mellan 6 och 15 miljoner kronor att bygga och EU kan stå för halva kostnaden, om det finns lokala finansiärer.
Vätgasbilarna, eller bränslecellsbilarna, omvandlar vätgas och syre till el. De drivs alltså av el och det enda utsläppet är vatten. Tyskland och Storbrittanien har redan långt gångna planer på omfattande nätverk av vätgasmackar. Redan under det närmaste året ska mellan 30 och 50 mackar byggas i Tyskland.
Källa: Ny Teknik
Diskutera: Tror du på vätgas som ett framtidsbränsle?
– Vi har gjort den här studien på uppmaning från EU som vill att medlemsländerna skapar en infrastruktur för miljövänliga bränslen, där vätgas är ett. Vi har hjälpt de lokala aktörerna att söka EU-stöd, och när det gäller de första fyra orterna har vi en stark ansökan, säger Björn Aronsson, vd för Vätgas Sverige till Ny Teknik.
Varje vätgamack kostar mellan 6 och 15 miljoner kronor att bygga och EU kan stå för halva kostnaden, om det finns lokala finansiärer.
Vätgasbilarna, eller bränslecellsbilarna, omvandlar vätgas och syre till el. De drivs alltså av el och det enda utsläppet är vatten. Tyskland och Storbrittanien har redan långt gångna planer på omfattande nätverk av vätgasmackar. Redan under det närmaste året ska mellan 30 och 50 mackar byggas i Tyskland.
Källa: Ny Teknik
Diskutera: Tror du på vätgas som ett framtidsbränsle?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det gäller att produktionen av vätgas också är miljövänlig, annars blir det ingen förbättring totalt sett.
Precis så Irvor. 96% av vätgasproduktionen kommer från fossila bränslen. Oftast naturgas. Bara för att nått kan vara fossilfritt är det inte det fören det faktiskt är fossilfritt. Värt att veta är också att om någon biltillverkare sagt "miljövänliga" i samband med sina produkter skulle de blivit dragna inför marknadsdomstolen. Så frågan är vad som är miljövänligt med vätgas. PS. ni vet väl att miljövänligt inte är samma sak som mindre miljöskadligt. Det finns det prejudikat på.
Undrar vad en bränslecellsbil kostar. Samt vätgasen.
Tekniken i ovanstående bil som är bränsleceller ska komma i form av en lyxbil 2017, minipriset är därmed troligen 400 000 +.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.