Tills Volkswagen och Seat har åtgärdat felande bälteslås rekommenderar de bilägare att inte använda mittenplatsen i baksätet på Seat Arona och Ibiza, samt Volkswagen Polo.
Efter nyheten om att bältet i baksätet kan knäppas upp på Polo, Arona och Ibiza avråds svenska bilägare från att använda mittenplatsen. 5.000 bilar i Sverige ska återkallas.
Det var förra veckan som finska tidningen Tekniikan Maailma avslöjade att säkerhetsbältet på baksätets vänstra plats knäpptes upp mitt under ett undanmanöverprov. Detta hände när det satt tre personer i baksätet i bilarna Volkswagen Polo, Seat Ibiza och Seat Arona, modellår 2018.
Nu går Volkswagengruppen ut med ett pressmeddelande att de bekräftat ett tekniskt problem med bälteslåset.
”De berörda modellerna är säkra att köra, men Volkswagen och Seat rekommenderar sina kunder att inte använda mittsätet bak på nya Polo respektive nya Seat Ibiza och Seat Arona till dess att bilen kommer att vara utrustad med den ombyggda bälteslåsanordningen”, skriver biltillverkaren.
I Sverige omfattas 3.008 bilar från Volkswagen och 2.550 bilar från Seat. En återkallelse drar igång inom de närmaste veckorna. Kunderna får då ett brev där de ombeds att boka in en tid för att kostnadsfritt byta ut bälteslåsanordningen. Sammanlagt återkallas 410.000 bilar globalt.
Diskutera: Litar du på bilbältet?
Nu går Volkswagengruppen ut med ett pressmeddelande att de bekräftat ett tekniskt problem med bälteslåset.
”De berörda modellerna är säkra att köra, men Volkswagen och Seat rekommenderar sina kunder att inte använda mittsätet bak på nya Polo respektive nya Seat Ibiza och Seat Arona till dess att bilen kommer att vara utrustad med den ombyggda bälteslåsanordningen”, skriver biltillverkaren.
I Sverige omfattas 3.008 bilar från Volkswagen och 2.550 bilar från Seat. En återkallelse drar igång inom de närmaste veckorna. Kunderna får då ett brev där de ombeds att boka in en tid för att kostnadsfritt byta ut bälteslåsanordningen. Sammanlagt återkallas 410.000 bilar globalt.
Diskutera: Litar du på bilbältet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag litar på bältet, dock inte så mycket att jag medvetet tar risker.
Å andra sidan undrar jag vem som tränger ner sig i mittsätet i så små bilar?
Fick anmärkning på mittbältet bak vid en besiktning för några år sedan. Av någon anledning satt det fast när besiktningsmannen drog i det. Gjorde ingenting åt det. Ombesiktningen gick bra. Sedan dess har det fungerat! Väldigt sällan jag har tre personer i baksätet dock. Kanske tur det?
Tillverkat av Takata. Japansk ingenjörskonst...
@HT19
Mattias Rabe på Teknikens Värld
"Eftersom det främst verkar handla om en designmiss inom VW-koncernen, där två bälteslås trycker mot varandra, så lär just denna galenskap endast finnas inom VW-koncernens märken, då de bilar som använder sig av samma placering av komponenterna (ena låset lite högre upp än det andra och som därför trycket mot det lägre när det giras kraftigt)."
Varför tar bara VW gruppen in Volkswagen Polo, Seat Ibiza och Seat Arona. VW T-Roc har samma problem troligen många fler i familjen VW. Varför säger VW inget om övriga modeller?
Eric: det är annan tillverkare av låset i T-roc och därmed inget problem.
McTar: Jo problemet finns där. Testade baksätet på T-Roc och eftersom mittens bälteslås sitter en aning högre så låser det upp låset i yttersätet när man förflyttas i sidled.
Enligt testerna fungerade de som de skulle;
"Volkswagen T-Roc, baserad på MQB A0-plattformen, men med säkerhetsbälten tillverklade av TRW. Här fungerade alla bältena som de skulle vid undanmanöverprovet."
http://www.vibilagare.se/nyheter/sakerhetsbalte-lossnade-pa-arona-ibiza-och-polo
Kan det vara så att baksätespassagerarna ibland har lite för stor akter?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.