Vid ett undanmanöverprov som gjordes av finska tidningen Tekniikan Maailma knäpptes bältet i baksätet plötsligt upp.
Felet upptäcktes först på suven Seat Arona. Med fem passagerare i bilen lossnade säkerhetsbältet på baksätets vänstra plats under ett undanmanöverprov. När bilen svängde kraftigt gjorde tyngden från mittenpassageraren att bältet på vänster sida knäpptes upp. Tekniikan Maailma upprepade testet med Seat Ibiza och Volkswagen Polo med samma resultat.
Alla bilarna är byggda på Volkswagengruppens gemensamma plattform MQB A0. Det de också har gemensamt är att tillverkaren av säkerhetsbältena är skandalomsusade företaget Takata. Bildelstillverkaren är inblandad i historiens största bilrelaterade återkallelse någonsin, där det visat sig att miljontals bilar världen över har felmonterade utlösare till krockkuddarna som kan göra att dödligt splitter skjuter ut mot förarens ansikte vid kollision.
Tekniikan Maailma testade också Volkswagen T-Roc, baserad på MQB A0-plattformen, men med säkerhetsbälten tillverklade av TRW. Här fungerade alla bältena som de skulle vid undanmanöverprovet.
”Enligt vår egen bedömning är orsaken till upplåsningen en kombination av spännets layout och känsliga frigöringsknappar i spännena. Felet i säkerhetssystemet bör leda till återkallande av de drabbade fordonen”, skriver tidningen i ett uttalande. De har varit i kontakt med Christian Stein, Seats globala PR-chef. Han säger:
– Baserat på den analys som gjorts på vår fabrik har vi identifierat säkerhetsproblemet som Tekniikan Maailma har hittat i testerna. Vi arbetar med möjliga lösningar för det och vi informerar om det slutliga beslutet så snart vi kan.
Vi Bilägare har varit i kontakt med Seat i Sverige, som bekräftar att de har tagit del av Tekniikan Maailmas test och väntar på slutgiltig analys från det tekniska teamet i Spanien.
– Självklart ser vi allvarligt på detta och en lämplig åtgärdsplan kommer att upprättas baserat på resultatet av våra teknikers analys, jag ber att få återkomma så snart jag har mer information, säger Henrik Looser, chef för Seats svenska PR- och marknadsavdelning.
Se video på när bältet lossnar i videoklippet ovanför.
Alla bilarna är byggda på Volkswagengruppens gemensamma plattform MQB A0. Det de också har gemensamt är att tillverkaren av säkerhetsbältena är skandalomsusade företaget Takata. Bildelstillverkaren är inblandad i historiens största bilrelaterade återkallelse någonsin, där det visat sig att miljontals bilar världen över har felmonterade utlösare till krockkuddarna som kan göra att dödligt splitter skjuter ut mot förarens ansikte vid kollision.
Tekniikan Maailma testade också Volkswagen T-Roc, baserad på MQB A0-plattformen, men med säkerhetsbälten tillverklade av TRW. Här fungerade alla bältena som de skulle vid undanmanöverprovet.
”Enligt vår egen bedömning är orsaken till upplåsningen en kombination av spännets layout och känsliga frigöringsknappar i spännena. Felet i säkerhetssystemet bör leda till återkallande av de drabbade fordonen”, skriver tidningen i ett uttalande. De har varit i kontakt med Christian Stein, Seats globala PR-chef. Han säger:
– Baserat på den analys som gjorts på vår fabrik har vi identifierat säkerhetsproblemet som Tekniikan Maailma har hittat i testerna. Vi arbetar med möjliga lösningar för det och vi informerar om det slutliga beslutet så snart vi kan.
Vi Bilägare har varit i kontakt med Seat i Sverige, som bekräftar att de har tagit del av Tekniikan Maailmas test och väntar på slutgiltig analys från det tekniska teamet i Spanien.
– Självklart ser vi allvarligt på detta och en lämplig åtgärdsplan kommer att upprättas baserat på resultatet av våra teknikers analys, jag ber att få återkomma så snart jag har mer information, säger Henrik Looser, chef för Seats svenska PR- och marknadsavdelning.
Se video på när bältet lossnar i videoklippet ovanför.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Takata...
Ja, se där. Dags för en rejäl återkallelse. Undrar hur resterna av Takata mår?
När jag hämtade ut min nya Polo var bältet på förarplatsen dubbelvikt och fastnade i utdraget läge. Men det gick lätt att fixa till. Men en osäkerhetskänsla smyger sig ju på..
Dessa bilar är nykonstruerade och VAG har tydligen fortfarande förtroende för Takata. Verkar som vissa biltillverkare inte själva testar underleverantörernas komponenter. Gör man fortlöpande tester av dessa komponenter precis som Tekniikan Maailma gjorde så hade man säker sluppit dessa trista rapporter. Fast för VAG.s del verkar negativa skriverier inte spela någon roll de säljer som aldrig förr ändå.
Bönräknarna hos Volkswagen har tydligen inga moraliska betänkligheter, utan fortsätter att köpa in viktig säkerhetsutrustning från företaget med marknadens sämsta rykte.
Många andra biltillverkare har helt slutat att använda komponenter från Takata.
Audi är fortsatt premium så länge kunderna anser det vara värt merkostnaden för totalupplevelsen, alltså premium.
Små skandaler som denna bryr sig bara märkets antagonister om.
Vilket också avspeglar sig i VW:s försäljningsökning efter dieselgate, i vilka många förutspådde och hoppades på märkets undergång.
Givetvis är det dåligt, i en säkerhetssituation så får sådana här saker helt enkelt inte fallera! Den tyska kvaliteten visar än en gång sitt rätta ansikte.
Raphael, i det här fallet den japanska... ;-)
Det negativa jag har om japanskt är att det gärna hamnar i underkant nära flimsigt.
Jag har råkade ut för detta i min förra bil en SEAT Toledo -16, bältet bak lossnade när jag satt där bak därför att min kropp eller klädsel kom åt knappen som löper på tok för lätt.
Det är det dåliga med japanskt att de gärna är USA tillvända där allt ska löpa utan en minsta ansträngning typ som en slev i en bunke med vattnig äppelmos.
Jag är glad över att Toyota i vart fall har svängt på den punkten.
Om tillverkare andvänder mycket av asiatillvärkade bälten som är mera anpassad till 70kg max människor tex.då blir det så.90 kg är då 30% mer vikt och avsevärt mer i en nødsituation.Finns inget bättre än "lloyds"
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.