Nästa artikel
Världens snabbaste amfibiebil
Nyheter

Världens snabbaste amfibiebil

Publicerad 11 april 2012 (uppdaterad 12 april 2012)
Amerikanska Watercar Python gör 0 till 100 kilometer i timmen på 4,5 sekunder på land och når 100 kilometer i timmen på vatten.

För den som inte kan välja mellan en racerbåt och en snabb bil finns en möjlig kompromiss.

Det Kalifornienbaserade företaget Watercar bygger bilar på beställning som kan köras på vatten och deras modell Python uppges vara världens snabbaste amfibiebil. Då de flesta vattengående bilar som byggts genom historien har varit väldigt långsamma när de väl befinner sig i vattnet ska Python kunna nå en hastighet på vatten av 60 miles per hour (97 kilometer i timmen).

Bilen drivs av en Corvettemotor monterad baktill, vilket man också låtit avspeglas i bakdelens design. Utseendet i övrigt påminner mer om pickupen Dodge Ram.  

För drivning och styrning i vatten tar ett vattenjetaggregat över hjulens uppgift. Dörrarna är konstruerade för att vara vattentäta men kan också öppnas utan problem om man skulle vilja ta ett dopp. Men priset för att få möjlighet att göra det startar vid 200 000 dollar, vilket i dag motsvarar 1 357 540 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Watercar Python?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-04-11 17:51
Roy J

Lär nog vara lite svår att få godkänd i vårt land.
Intessant krockzon baktill, förresten.

Imponerande på sitt sätt - men ändå mest en leksak.
Obekvämt baksäte, inga säkerhetsbälten, inga nackkuddar, inga bakdörrar - finns säkert inte en enda säkerhetsdetalj, som krockkudar.
Ser ingen cab. Kanske ska man spänna upp ett kapell...

#2 • Uppdaterat: 2012-04-12 08:21
saabnisse

Visst skulle det gå att få den godkänd.
Krockkuddar, bälten och nackskydd är ju ingen omöjlighet att installera.
Och avsaknad av bakdörrar är ju inget hinder för ett godkännande.

Men naturligtvis är det mest en leksak för de som har för mycket pengar.

#3 • Uppdaterat: 2012-04-12 15:32
Hackenbush

Ser ganska häftig ut och är tydligen snabb men visst finns det en hel del andra häftiga bilar man hellre skulle lägga de 1.35 miljonerna på.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.