När mopedbilar kommer på tal nämns ofta priset som uppseendeväckande högt. När en läsare hörde av sig och undrade varför en mopedbil kan kosta upp till 160 000 tog vi kontakt med en branschföreträdare från tillverkaren Microcar:
FRÅGA:
Funderar på att köpa en mopedbil och såg nypriset på sådana, upp till 160 000 kr (Microcar)! Hallå, du får ju en ny småbil för de pengarna! Saltar de på priset tack vare man inte behöver körkort eller vad? Köper inte något kvalitetssnack, titta så enkla de är till exempel i underredet.
Anders, Skellefteå
SVAR:
Tre faktorer driver upp priset:
1. Låg produktion med mycket handarbete.
2. Motorkomponenter från båtindustrin. 4 KW motoreffekt gör att endast en dieselmotor med låg effekt samt ett bra vridmoment fungerar, alltså en båtmotor från Japanska Yanmar (finns i alla Microcar), mycket vanlig i segelbåtar.
3. Produktion med material som är mycket kostsamma: komposit, aluminium med mera på grund av en stipulerad högsta nettovikt på 350 kg. Nya Microcar M´Go kostar som 2010 års modell från 119 900 kr. Totalmarknaden är ca 500 fordon/år.
Hans Lundström, Microcar, Sverige
Diskutera: Kan du tänka dig betala 160 000 kronor för en mopedbil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vilket snack, det sitter helt vanliga Lombardini små dieselmotorer som är samma som jag använder i mina maskiner i en del av mopedbilarna, att skylla på att det är dyra motorer är skitsnack.
Någon tjänar stora pengar på dessa leksaksbilar.
Om nu dessa ni kallar leksaker (användes även av handiikappade) vad får man då för alla dessa slantar.Du säger att motorena är även i båtar, är det
ett lockbete eller? När kommer testerna på dessa
dyrgriparna?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.