Rött slår om till grönt och den uppradade trafiken drar iväg framåt. Bakom ratten på Ligier X-Too RS har jag först inga problem att följa rytmen, men när farten närmar sig 40 km/tim ökar avståndet till bilen före. Till slut är vägen framför mig tom.
"Bakom ringlar långsam kolonn"
Bakom ringlar istället en långsam kolonn och jag har gott om tid att blicka bak i backspegeln. De förare som inte väljer att göra djärva omkörningar gäspar och grimaserar.
Mopedbilen är knappt 1,5 meter bred och jag håller till höger i körfilen - ändå slits jag med dilemmat om att köra ut i väggrenen och släppa förbi trafiken.
Med Ligier X-Too RS måste man hela tiden intala sig: det här är ingen bil, det är en moped.
Men eftersom många bilegenskaper är adopterade och att formen av den klassiska mopeden knappt är märkbar blir man konfunderad.
Föräldrar slipper skjutsa
För att få köra mopedbil krävs förarbevis för moped klass 1 (sedan 1 oktober krävs körkort med behörighet AM, de som har förarbevis sedan tidigare får dock fortsätta köra) - och det är självklart anledningen till att detta begränsade fordon finns på marknaden. Tidigare har främst äldre män som av olika anledningar saknar körkort varit intresserade, såsom de som blivit av med sitt B-körkort.
Nu har Ligier sportigare ambitioner och har byggt en kaxigt kaross för att locka föräldrar att öppna plånboken åt deras ännu inte körkortsmogna tonåringar. "Moppe" ska bli "moppebil."
Ligier X-Too RS drivs av en direktinsprutad diesel som levererar 5,4 hästkrafter. Den känns pigg, accelererar klart godkänt och hänger med övrig trafik vid låga hastigheter.
Alltid gasen i botten
Maxfarten för mopedbilar är 45 km/tim och bara marginellt mer än så mäktar Ligier X-Too RS med. Sällan släpper man gasen från botten.
Ljudnivån i kupén har tidigare varit ett problem för mopedbilar. Men med specialbyggd motor och en kåpa under motorhuven har bullret nu reducerats, även om det fortfarande låter som en gräsklippare i kabinen.
Kupén är annars enkel, med få instrument som är lätta att använda. En lång förare kan dock uppleva utrymmet som trångt, särskilt eftersom man i förarstolen sitter högt och en del av sikten blockeras av taket.
Desto mer utrymme finns för bagage, som också kan utökas genom att skruva bort passagerarstolen. Då ryms hela 1 900 liter.
Både inredningen och chassit ger ett plastigt intryck - och det är inte bara ett intryck, utan ett faktum. Man behöver inte studera de hittills få krocktester så är gjorda på denna fordonstyp för att konstatera att det gör mycket ont att kollidera i en mopedbil.
Kostar mer än småbil
Men även närvaron av denna fordonstyp i trafiken känns illavarslande. Att köra 45 km/tim på vägar där andra fordon kör 90 km/tim är otäckt, därför bör mopedbilar stanna på vägar med lägre hastigheter.
Ekonomiska skäl är både argument för och emot köp av mopedbil. Förbrukningen är här 0,3 liter per mil och mopedbilar är befriade från beskattning, besiktning och trängselskatter.
Det låter ju inte helt fel, men på grund av de hittills låga produktionsvolymerna kostar en Ligier X-Too RS mer än en småbil: 154 900 kronor. Konkurrenterna ligger på ungefär samma priser, eller något lägre, vilket är förklaringen till varför det inte säljs fler än 400 mopedbilar om året i Sverige.
Om finansieringen inte är något problem och att man har överseende med fordonets begränsningar så är slopat hjälmkrav, säkerhetsbälte och tak över huvudet att förvänta - men inte en bil och inte en moped, utan någonstans däremellan.
Vad nytt? Direktinsprutad diesel, mindre buller, ansiktslyft.
För vem? Den som inte har körkort.
Bra köp? Stora begränsningar och högt inköpspris, endast till för de utan körkort.
Plus: Inget körkortskrav, pigg, rymlig.
Minus: Dyr, långsam, tveksam säkerhet.
Relaterade bildspel
Pris, från: 154 900 kronor.
Modell: 3d mopedbil, Optimum-utrustning.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 306,5/B 146,5/H 146.
Tjänstevikt: 405 kg.
Motor: 2-cyl motor, dieseldriven, DCI. Volym 440 cm3, 5,4 hk (4 kW) vid 3 700 v/min, 20 Nm vid 1800 v/min.
Kraftöverföring: Automatisk växellåda.
Prestanda: Toppfart 53km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 0,29 liter/mil.
CO2-utsläpp: 75,5 g/km.
Konkurrenter: Aixam Crossline, Casalini Style, Microcar M.GO.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vänta nu lite. "För att få köra mopedbil krävs förarbevis för moped klass 1" Rätta mig om jag har fel, men from 1 oktober måste man ha körkort (behörighet AM) för att få köra moped klass 1 och därmed även mopedbil. Så att påstå att den inte kräver körkort är väl en sanning med viss modifikation.
Om några år när dessa börjar bli begagnade och kostar ca. 15000 kr så kommer nog fler och fler 16 åringar åka runt i dessa misstänker jag.
JG, du har helt rätt. Från 1:a oktober måste man ha AM körkort. Vilket betyder att man måste köra upp som för en vanlig körkort, och kommer förmodligen vara lika dyrt.
Jag har nu varit på jakt efter en billig mopedbil nu i ca 2 månader och den billigaste jag hittade är en 01:a som gått mkt för ca 60 000kr. För tok för dyrt. Vill nämlingen ha en mopedbil i stan.
Om den vore eldriven kanske det vore en vettig produkt.
i den gula inforutan står det att det skulle vara en 440 Cm3 stor motor.. liten tryckfelsnisse kanske?? annars borde den röra på sig ganska friskt..
Hevil, det är lite andra regler för mopedbilar. De får ha hela 4 kW effekt (vilket motsvaras av 5,4 hk) men endast (precis som tvåhjulingarna) toppa 45 km/h. Men du har förmodligen rätt om Tryckfels-Nisse. Cylindervolymen ska troligen vara 505 kubikcentimeter...
Denna modell finns med 2 motorval; DCI-motorn som är den starkare, snålare, tystare, renare trots mindre slagvolym på 440cc tack vare modern Common Rail-teknik. Alternativet är. Progress Act på 505cc med en indirekt dieselinsprutning. bägge från Lombardini.
AM-körkort gäller för alla som inte tagit förarbevis för EU-moped klass 1, 45km/tim före 1 oktober 2009.
För att kunna ta AM-körkort krävs godkänt syntest och ansökan om körkortstillstånd. Priser på den nya utbildningen varierar ganska ordentligt, men mellan 3000-6000 beroende på vilken trafikskola man frågar.
Läs mer på www.pmo.se
MVH
EU-Moppen & MC i Lyckeby
Ja du har rätt för mycket för så lite. Varför inte som
tyota konseptet med el drift men då kunde dom väl
inte produsera så många bilmoppar som det blir efterfrågan på ja dags att tänka om även i hjulspåren
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.