Nästa artikel
Varannan bil underkänns
Nyheter

Varannan bil underkänns

Publicerad 1 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Upp emot hälften av de bilar som rullar på svenska vägar underkänns vid besiktningen, det visar ny statistik. Nästan var tredje bil hade fel som krävde efterkontroll.
Under 2009 besiktigades ungefär 3,3 miljoner personbilar i Sverige.

Stor del underkända
Av dessa underkändes 1 553 929 bilar, varav 970 913 bilar krävde efterkontroll.

Det innebär att 46 procent av bilarna underkändes vid den årliga besiktningen.

Bilprovningen beskriver andelen underkända bilar som "oroväckande".

- Med tanke på hur bra bilarna är nuförtiden är det förvånande många som ändå underkänns, säger Magnus Ehrenstråhle, vd för Bilprovningen.

Positiv utveckling
Vid efterkontrollerna, som krävdes för 29 procent av bilarna, underkändes tio procent av fordonen.

- Förra året hade drygt 6 000 personbilar så pass allvarliga fel på bromsarna eller rostskador att de fick körförbud och fick bogseras bort från våra stationer, säger Magnus Ehrenstråhle.

Utvecklingen är dock positiv eftersom andelen underkännanden har minskat sedan 2000, från 35 till 29 procent.

Bilprovningen menar att föryngringen av fordonsparken samt att bilarna "sannolikt blivit bättre" är orsaker.

Statistik:
Godkända: 54%
Underkända med krav på efterkontroll: 29%
Körförbud: 0,2%
Underkända utan krav på efterkontroll: 17%
Antal körförbud: 6 018
Antal kontrollbesiktningar: 3 336 525
Andel underkända vid efterkontroll: 10%

Historik:
Andel underkända personbilar med krav på efterkontroll:

2000: 35 %
2001: 34 %
2002: 33 %
2003: 33 %
2004: 32 %
2005: 32 %
2006: 32 %
2007: 32 %
2008: 30 %
2009: 29 %

Diskutera: Varför underkänns så många bilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-02-01 16:57
Erik F (ej verifierad)

Mitt svar på frågan är: -Därför att biltillverkarna inte gör bilar som skall hålla länge, utan bilar som skall gå sönder så mycket så att de kan tjäna pengar på eftermarknaden. En annan anledning är att folk inte tar hand om sina bilar. Håll dem rena och hela så fungerar de!

#2 • Uppdaterat: 2010-02-01 17:35
Raphael (ej verifierad)

Saltandet och sandandet i kombination med sämre rostskydd och avsaknad av stänkskydd förstör bilarna. Nu har vi ju krav på vinterdäck så det behövs inte saltas och sandas ändå gör Vägverket detta in absurdum. Jag tycker det är halare och mer svårkört där det har saltats och sandats därför att det bildas slask och stora massiva snökockor av sand och snö. Jag bor på landet och på de vägar som enbart plogad utan att saltas och sandas går det bättre att köra än de större vägarna som är fyllda av slask och sand-salt som bildar långa strimlor på vägarna och kommer man in i dem så kanar bilen vid inbromsning och hjulen slirar så ESP systemet får jobba extra hårt. Detta är vansinnigt!

#3 • Uppdaterat: 2010-02-01 18:08
Conny Karlsson (ej verifierad)

Vilka bilar har minst med anmärkningar då? Presentera det! Och gärna med genomsnittligt miltal. Annars kommer snacket om att "vissa" bilar körs mindre än andra, därav de bra resultaten. Undanflykter för att det inte passar deras eget bilmärke.
____________________________________________
Att många får anmärkningar beror delvis på bristande konstruktion tex spindelleder,styrstag på Volvo. Och det är mycket märkligt att detta fortsätter år efter år. Kan inte Volvo få fram bättre detaljer som håller? Eller vill man bara tjäna pengar? Samt bristande underhåll. Min arbetskamrat får byta dessa detaljer på sin Volvo S-80 inför varje besiktning, de håller inte längre. Är det inte skrämmande?

#4 • Uppdaterat: 2010-02-01 19:02
Olsson (ej verifierad)

Rostproblem = Japanska märken tex Toyota & Mazda helt klart titta på Vibs rostskyddsregister
--------------------------
Att jag får lämna in min Toyota Auris för elfel är inte ovanligt tyvär, allt från elhissar till AC. Nä nu ligger den ute i annons och nästa nya bil blir en trygg Volvo. Förstår inte var ifrån man får det där med Toyota-kvalite. Undersökningar är en sak men nej erfaranheten säger något annat.

#5 • Uppdaterat: 2010-02-01 19:29
Thomas (ej verifierad)

En orsak kan vara att det nästan inte krävs någonting alls för att få ett underkännande. En av mina bilar blev underkänd pga för lågt stående halvljus. Hade givit en 1 förr. Nu blev den underkänd utan krav på ombesiktning. Att det låga ljuset sedan berodde på att spaken för att kompensera för last var felställd hör kanske inte hit, snabbt åtgärdat ialla fall....
Det väsentliga i statistiken är ju att andelen fordon som måste in för efterkontroll minskar. Alltså kvaliteten på nyare bilar är bättre än förr!!

#6 • Uppdaterat: 2010-02-01 22:12
Raphael (ej verifierad)

Visst är många fel ägarrelaterade, som att man får underkänt om lampan till ena parkeringsljuset gått. Känns något löjligt... Jaja. :)
Trygg Volvo säger någon här.. Jojo, det var ju en trygg Volvo som drabbades av flera fel i förra långtestet medan otryggt franskt ledde ligan över minst fel. Och jag minns ett inslag från köldveckan kring jul-nyår då just en trygg och ny Volvo XC60 fick bärgas för den startade inte i svensk kyla.
Jag är så glad jag kör franskt för min bil startar alltid i vårt nordiska klimat, till skillnad från svenska bilar som tycks utvecklade för Kaliforniens klimat.

#7 • Uppdaterat: 2010-02-01 23:45
Simon (ej verifierad)

Olsson, du är ett troll....:)

#8 • Uppdaterat: 2010-02-02 00:29
Emme (ej verifierad)

Simon, varför skulle han vara ett troll? Äger han inte en Toyota? Eller ska man alltid beskyllas för att vara ett troll om man har andra erfarenheter?

#9 • Uppdaterat: 2010-02-02 00:57
Olsson (ej verifierad)

Simon: Ursäkta?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.