Under fjolåret besiktigade Bilprovningen drygt 3,15 miljoner personbilar. Av dem fick 47 procent anmärkningar och 31 procent anmärkningar med krav på efterkontroll.
Den största orsaken till att bilen kuggades var brister när det gäller strålkastare, lyktor, signalanordningar eller varningstriangel. Anmärkningar på bromsarna, till exempel om ojämn bromsverkan, var vanligaste anledningen till krav på efterkontroll.
Sett över tid ser ändå Bilprovningen en positiv trend. Sedan 2000 har andelen kuggade bilar med krav på efterkontroll minskat från 35 till 31 procent. Förklaringen är att bilarna blivit bättre och fordonsparken yngre, uppger Bilprovningen.
Bryter man ned statistiken län för län upptäcker man geografiska skillnader. Västernorrlands, Värmlands och Södermanlands län hade den lägsta andelen godkända personbilar: 49 procent. I Gotlands län var samma siffra 59 procent.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har folk slutat kolla, lampor, blinkers och annat självklart innan de kör till besiktningen? Slarvigt i så fall
"varannan bil kuggad"...
Nu är det inte samma sak som ombesiktning, vilket kan läsas längre ner i utskicket. Knappt en tredjedel måste visas upp igen.
Övriga bilar är alltså inte nämnvärt trafikfarliga.
Min bil blev underkänd, alltså en av de 47 procent underkända bilarna, för jag hade glömt fylla på spolarvätska....
Klantigt? Ja, kanske, men när det inte behövts nån spolare på flera veckor, så tänker man ju inte på det.
Dålig rubrik Vib.
Var annan bil kuggad läser jag som att det blir ombesiktning, vilket inte är fallet.
Var tredje bil kuggad hade varit en bättre rubrik.
Man kan också fråga sig vilka fel som ska medföra ett förnyat besök hos SBP.
Råkade idag ut för återbesök p.g.a. att oljemätstickans överdel inte slöt tätt mot det rör den sitter i! Borde väl kunna vara en sådan enkel sak att åtgärda själv att ett återbesök borde kunna undvikas.
VW-ägare
Man måste ju dra in pengar, en ombesiktning kostar minst 200. Därtill har man höjt grundpriset till 320, inga stora pengar men iallafall. Det skulle ju inte höjas påstods det vid monopolets införande men man kommer nog att höja och säkerligen mer än de 20 per år.
Så vad är det med dessa Gotlänningar? Använder de spolarvätskan mindre? Det tror jag faktiskt de gör, är det inte de som kör saltfritt på vintern?!
Har sämre belysning på nätterna i byarna så de lägger märke till om bilens lampa inte lyser? Och de har koll på varningstriangeln?
Jag är en av de som blev "kuggad" på senaste besiktningen... Min ena sidoblinkers på skärmen blinkade citrongult i stället för knallorange. Visst, bara svänga förbi macken och köpa en ny lampa och byta, men jag blev ändå kuggad i statistiken. Jag själv hade kollat att allt funkade, och ansåg att den blinkade med önskvärd färg....men då har man lärt sig den läxan.
Sen kan man inte sluta förvånas över folk som kör in i hallen med stora uppenbara problem. Har varit med om att folk åkt in före mig där deras fordon haft så stora hål i avgaset så att man kan missta bilen för ett gammalt propellerplan! Likaså folk med lite nyare kärror som åker in med diverse varningslampor och anser att "äh, det är ju bara en lampa som lyser"
Jag förstår inte vad ni bråkar om! Jag har en Ford Fiesta -95 som har gått 10000 mil. Jag har aldrig fått ett påpekande ens sen bilen var ny. Jag har bytt ett avgassystem, det är allt. Dessutom äger jag en Volvo s60 2.4 T som har gått 17000 mil inte heller en enda anmärkning eller påpekande på den bilen. Jag har bytt handbromsbackar, bromsbelägg och bromsskivor bak på Volvon det är allt! Hur sköter ni era grejor pojkar och flickor?
Man får kolla med dom som kör ut från Bilprovningen , när en som blivit kuggad kör ut då kör man in med sin bil som självklart blir godkänd statistiskt sett. Spolarvätskan har aldrig kollats på mina bilar någon gång under alla år, sedan gäller det att välja rätt bil som klarar besiktningarna , min ena bil har undantag från avgaskontrollen och en av dom andra kollar man inte bromsarna på om man inte räknar bromsningen vid utfarten vid byggnaden ner till parkeringen utanför.
Kan inte ViB jämföra med hur många som blir kuggade hos de nya privata aktörerna?
Kanske kan man se i siffrorna att vinstintresset tenderar att INTE kugga i samma omfattning?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.